ANDA mungkin sudah mendengar bahawa pasukan saintis dan ahli astronomi antarabangsa telah menunjukkan gambar pertama lohong hitam atau 'black hole', terletak di galaksi kira-kira 500 juta trilion kilometer dari Bumi.

Bagaimanapun, mungkin ramai tidak tahu antara ahli-ahli utama pasukan penyelidikan kajian itu adalah seorang saintis Malaysia.

Dr Kevin Koay, seorang Felo Pasca Doktoral di Institut Astronomi dan Astrofizik Akademia Sinica di Taiwan, menyertai pasukan Event Horizon Telescope (EHT) di institut tersebut ketika projek itu baru bermula.

"Saya adalah sebahagian daripada pasukan pemerhati di James Clerk Maxwell Telescope (JCMT) di Mauna Kea, Hawaii," kata Koay kepada Astro Ulagam.

Beliau juga merupakan salah satu daripada mereka yang berperanan penting dalam mengambil gambar pertama lohong hitam yang kini terkenal di seluruh dunia.

"Ia adalah satu projek yang menarik, saya tidak mampu menolaknya!" katanya ketika ditemu bual melalui emel.

"Saya menyumbang kepada pemprosesan data dari semua teleskop, mengesahkan kualiti mereka, kemudian menjadikannya sebagai gambar pertama itu. Saya berada di dalam salah satu daripada empat 'pasukan gambar' yang ditetapkan untuk membuat imej secara berasingan sebelum membandingkan hasil kami.

"Saya membantu memasukkan keputusan ini ke dalam enam kajian saintifik yang diterbitkan hari ini," katanya pada Rabu.

BACA: Ini dia imej pertama 'black hole'

Ujarnya, dia berasa sangat terharu kerana dapat menjadi antara beberapa orang pertama dalam sejarah yang dapat melihat imej lohong hitam tersebut.

Pada masa sama, dia bukan satu-satunya pautan Malaysia dengan penemuan bersejarah berkenaan. Salah satu pengarang kajian yang diterbitkan itu merupakan seorang saintis Sepanyol yang baru mula bekerja sebagai pensyarah di Universiti Malaya (UM).

"Jadi, anda boleh melihat Universiti Malaya sebagai salah satu penyertaan pada dua kajian EHT yang pertama!" Koay berkata.

Koay sendiri adalah seorang graduan tempatan yang mendapat Sarjana Muda Kejuruteraan dan Sarjana Sains Kejuruteraan dari Multimedia University (MMU) sebelum menamatkan PhD beliau di Curtin University di Australia.

Ketika ditanya mengenai impak penyertaannya dalam pasukan EHT kepada Malaysia dan saintis-saintis Malaysia yang lain, beliau berkata: "Apa yang dimaksudkan ialah 'Malaysia Boleh!' Saya hanya salah seorang daripada ahli-ahli astronomi dan saintis Malaysia di dalam atau di luar negara, yang memainkan peranan dalam memajukan sempadan sains, menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik dan mengetahui dengan lebih lanjut mengenai alam semesta yang menakjubkan ini.

"Lima belas tahun yang lalu, setelah menamatkan pengajian sebagai seorang jurutera dan diilhamkan oleh buku Stephen Hawking, 'A Brief History of Time', saya tidak pernah membayangkan dapat melakukan ini. Jadi, saya selalu memberitahu pelajar Malaysia, anda takkan tahu apa akan berlaku jika anda tidak pernah mencuba!" ujarnya lagi.

Penemuan lohong hitam itu dibuat dengan menggunakan EHT yang terdiri daripada rangkaian lapan teleskop di seluruh dunia. Pasukan EHT, yang terdiri daripada 200 orang penyelidik dari kira-kira 60 institusi di 20 negara, menyifatkan lohong hitam sebagai "raksasa", dengan ukuran 40 bilion kilometer, kira-kira tiga juta kali ganda saiz planet kita.