Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak akan meneliti dengan mendalam mengenai isu Festival Filem Malaysia ke-28 yang menjadi kontroversi.

Menurut Salleh, beliau akan melihat perkara itu sebaik sahaja kembali ke Kuala Lumpur dari Sabah Isnin ini.

"Saya mengikuti perbahasan mengenai isu ini melalui media sosial dan saya juga dihubungi oleh banyak pihak," katanya dalam satu mesej ringkas kepada Astro AWANI.

FFM28 terus bergelumang dengan kontroversi apabila ramai penggiat industri seni tanah air mempersoalkan rasional mewujudkan pengasingan mengikut bahasa.

Malah ada di antara mereka bertindak memboikot dan menarik diri daripada menyertai FFM28 yang disifatkan bercanggah dengan agenda perpaduan negara.

Penganjuran anugerah berprestij itu tahun ini menyaksikan buat kali pertama pencalonan bagi Pengarah Terbaik dan Lakon Layar Terbaik dibahagikan kepada dua iaitu bagi 'Filem Dalam Bahasa Malaysia' dan 'Filem Bukan Dalam Bahasa Malaysia'.

Ia sebagai penambahan kepada kategori Filem Terbaik yang telah diasingkan mengikut bahasa sejak penganjuran FFM27.

Bercakap kepada Malay Mail Online baru-baru ini, Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) Datuk Kamil Othman berhujah keputusan Festival Filem Malaysia (FFM) tahun ini membahagikan pencalonan untuk kategori Filem Terbaik berdasarkan bahasa ialah bertujuan mempromosi bahasa kebangsaan.

Menurut Kamil, kedua-dua yang dikategorikan di bawah Filem Terbaik - Bahasa Malaysia dan Bukan Bahasa Malaysia - adalah sama dari segi tarafnya.