Penambahan Sistem Penguatkuasaan Kamera (AES) atau AWAS hanya untuk mendidik dan bukan berorientasikan keuntungan kepada kerajaan.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, penguatkuasaan tegas adalah untuk membantu rakyat dalam mengurangkan kemalangan jalan raya, bukannya untuk menghukum sesuka hati.

"Kita mulakan dengan satu bab penguatkusaan tegas. Kita bukan hendak kutip hasil atau perangkap pemandu, sebaliknya kita hendak didik pemandu supaya memandu tidak melebihi had laju.

"Jadi tiada soal u-turn dalam hal ini. Kalau kita batalkan semua AES, maksudnya tiada penguatkuasaan yang efektif di lebuh raya. Sudah tentu banyak kemalangan akan berlaku jika tiada kamera, di mana pemandu akan memecut (kenderaan) dan sebagainya.

"Yang saya menentang dahulu kerana AES itu diswastakan, di mana sebarang saman akan dibayar kepada syarikat swasta, itu yang saya tidak setuju,'' jelasnya dalam temubual eksklusif bersama Astro AWANI.


Ujarnya, kerajaan menerusi Kementerian Pengangkutan telah mengambil beberapa inisiatif dalam mengurangkan beban pesalah jalan raya, antaranya membatalkan empat juta saman AES berjumlah RM600 juta.

"Selepas kita mula penguatkuasaan yang lebih tegas pada September (2018), Kementerian mendapati jumlah saman menurun. Ini bermaksud pengguna jalan raya bimbang disaman dan timbul kesedaran sekaligus mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya kemalangan maut," katanya.

Anthony berkata, beliau mengambil serius mandat yang diberikan kepadanya sebagai Menteri Pengangkutan.

''Kalau kadar kemalangan jalan raya tidak turun dalam masa lima tahun, tidak ada peningkatan keselamatan jalan raya, maka saya bertanggungjawab berdepan dengan pengundi (dalam pilihan raya umum akan datang). Itu penilaian saya sendiri,'' katanya.

Dalam pada itu, Anthony berkata, purata kehilangan jiwa ekoran kemalangan jalan raya setiap hari di negara ini juga perlu diturunkan.

"Statistik yang diperkenalkan kepada saya, purata 19 rakyat Malaysia meninggal dunia di jalan raya setiap hari. Itu satu angka yang cukup menakutkan dan saya tidak sanggup melihat angka ini meningkat. Itu sebabnya saya perlu tegas untuk mengurangkan kemalangan jalan raya," jelasnya.


Pengumuman bagi penambahan AES sebelum ini mendapat pelbagai reaksi masyarakat dan juga pemimpin politik.

Antaranya, Naib Presiden Parti Amanah Negara, Datuk Mahfuz Omar berkata beliau tidak bersetuju dengan cadangan penambahan AES itu.