Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos dibenarkan diikat jamin sebanyak RM20,000 membabitkan tiga kes.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Yazid Mustafa membenarkan permohonan peguam Jamal, Tan Sri Shafee Abdullah, dengan jaminan dibuat oleh tiga penjamin.

Jamal yang sebelum ini telah 'berkampung' selama 27 hari di Penjara Sungai Buloh, dilihat lega dengan keputusan mahkamah.

Bagi tuduhan menceroboh, Jamal didakwa melakukan pencerobohan, bersama empat lagi yang masih bebas, di Kedai Happy Toys, No. 23, Jalan Kosas 1/2, Taman Kosas.

Jamal diiringi pegawai polis di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini. - Astro AWANI/Hilal Azmi
Dia juga didakwa, bersama seorang yang telah dituduh dan seorang lagi yang masih bebas, melakukan perbuatan sama di Kedai Starcom Trading and Services di No. 23&25, Jalan Kosas 13, di taman sama.

Kedua-dua kesalahan itu dilakukan antara jam 3.30 dan 3.40 petang pada 29 Dis 2016 dan didakwa mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama. Jika sabit kesalahan, Jamal boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda sehingga RM5,000 atau kedua-duanya.

Jamal, yang juga Pengerusi Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia, turut didakwa dengan sengaja melepaskan diri daripada jagaan pihak polis yang menahannya secara sah di sisi undang-undang.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di Hospital KPJ Ampang Puteri antara jam 2 dan 3 petang, 25 Mei lalu mengikut Seksyen 224 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Selain Muhammad Shafee, Jamal juga diwakili lima peguam lain iaitu Datuk Mohd Imran Tamtin, Wee Yeong Kang, Izzat Zabir Sariff, Khairul Anuar Sharif dan Muhammad Farhan Shafee.