Berita palsu yang tular di seluruh platform media sosial yang memaparkan gambar kesesakan di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), disahkan palsu pada Selasa.

Menurut laman Twitter rasmi TBS, imej yang mendapat perhatian ramai itu merupakan visual yang diambil ketika perayaan Aidilfitri pada 2017.

Susulan itu, pihak TBS memandang serius berkaitan penularan berita-berita palsu dan tidak teragak-agak untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa berhubung penularan berita palsu yang mengaitkan imej tersebut.

Dalam pada itu, orang ramai dinasihati agar sentiasa peka dan prihatin agar tidak menyebarkan berita palsu sebegini kepada orang lain.

.

Juga, pihak terminal itu mengarahkan orang ramai agar mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) bagi memastikan keselamatan para penumpang sentiasa terjamin sebelum memulakan perjalanan mereka, berikut adalah langkah langkah yang sedang dan telah diambil oleh pihak TBS.

Terdahulu, gambar-gambar yang memaparkan situasi kesesakan dan kesibukan di terminal tersebut mencetuskan kebimbangan orang ramai yang mana lebih banyak kes kontak rapat mungkin tercetus berikutan kesesakan orang ramai yang berada di situ.


.