Sultan Johor hantar Tun Mahathir ke lapangan terbang naik Proton Saga vintaj

Sultan Johor hantar Tun Mahathir ke lapangan terbang naik Proton Saga vintaj
Proton Saga biru yang dipandu sendiri Sultan Ibrahim itu adalah pemberian Tun Mahathir kepada Almarhum Sultan Iskandar. - Bernama
JOHOR BAHRU: Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa kagum dan memuji ketahanan kereta buatan Malaysia, Proton Saga.

Tun Mahathir dihantar oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar ke Lapangan Terbang Antarabangsa Senai Johor selepas sesi pertemuan selama 90 minit berlangsung bersama baginda di Istana Bukit Serene.

Kereta Proton Saga biru yang dipandu sendiri Sultan Ibrahim itu adalah pemberian Tun Mahathir kepada Almarhum Sultan Iskandar ketika baginda menjadi Yang di-Pertuan Agong.
“Kereta ini masih berada dalam keadaan baik, malah tidak mengalami sebarang masalah sepanjang 22 kilometer perjalanan dari Istana Bukit Serene ke lapangan terbang.

“Sudah berusia 34 tahun dan sudah menempuh perjalanan 22,000 kilometer tapi masih mampu berfungsi dengan baik,” kata Tun Mahathir

Tambah beliau lagi, kereta nasional itu dahulu hanya berharga RM17,000.

Terdahulu, Tun Mahathir memenuhi jemputan Sultan Johor di Istana Bukit Serene.

Ini adalah pertemuan pertama antara mereka selepas Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

Tag: Tun Dr Mahathir Mohamad, Sultan Ibrahim, Pakatan Harapan, Perdana Menteri, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Johor, Proton, kereta


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.