Kecederaan yang dialami oleh Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman kerana kemalangan motorsikal tidak menghalang beliau untuk kembali ‘merempit’ di ibu kota.

Menerusi perkongsian di akaun media sosialnya, Syed Saddiq berkongsi gambarnya membonceng motosikal dan menemui anak muda pada malam sambutan tahun baharu.


“Saya turun padang untuk mendengar sendiri keluhan dan pandangan dan paling penting melihat sendiri kehidupan belia Malaysia”, tulis Saddiq di kapsyennya.

Saddiq menegaskan, masyarakat tidak sepatutnya cepat menghukum kelompok belia yang disifatkannya ‘unik’ dengan melabelkan mereka dengan kelas-kelas tertentu.

Saya dapat simpulkan, kita tidak patut cepat menghukum dengan melabel kumpulan belia yang unik ini. - Syed Saddiq

“Terma, ‘remaja berisiko’ tidak boleh dipakai sesuka hati hanya kerana mereka berbeza. Semua belia adalah belia,” ujar beliau.

Ketua ARMADA Bersatu itu turut berkongsi pengalaman beliau mendekati remaja yang menjual burger dan geng ‘basikal lajak’

“Mereka ini berniaga pada usia yang sangat muda. Sifat keusahawanan ini harus mendapat pujian," kata Syed Saddiq yang turut menggelarkan belia basikal lajak sebagai sangat berinovatif.

Mereka ini berinovatif! - Syed Saddiq

“Adik-adik basikal lajak ini ‘potong’ basikal mereka sendiri, boleh repair basikal on the spot, dan sentiasa mencari cara untuk menambah baik basikal mereka,” tulis beliau

Syed Saddiq berazam untuk lebih mendekati golongan belia pada 2019.

Syed Saddiq berjanji program seumpama ini bukanlah bersifat bermusim tetapi akan dilakukan secara berkala bersama Kementerian Belia dan Sukan.

Syed Saddiq sebelum ini mengalami kecederaan akibat kemalangan motosikal.



Kemunculan Syed Saddiq yang terhinjut-hinjut dan muka berbalut ketika Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu baru-baru ini mengundang pelbagai persepsi sehingga beliau membuat penjelasan di Twitter.