Tutup

Tempoh tahanan reman 680 warga China dilanjutkan

Tempoh tahanan reman 680 warga China dilanjutkan
Khairul juga menjelaskan pihaknya sedang mengenal pasti penglibatan warga China tersebut dan siasatan lanjut masih sedang dijalankan. - Gambar fail
PUTRAJAYA: Tempoh tahanan reman 680 warga China yang ditahan dipercayai sindiket Macau Scam dilanjutkan 14 hari lagi, kata Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (Imigresen), Datuk Khairul Dzaimee Daud.

Menurut Khairul, perintah lanjutan reman itu berkuat kuasa pada Rabu selepas reman awal terhadap warga China itu tamat pada Selasa 3 Disember.

Khairul juga menjelaskan pihaknya sedang mengenal pasti penglibatan warga China tersebut dan siasatan lanjut masih sedang dijalankan.

"Siasatan masih dijalankan pihak kami belum dapat mengenal pasti sama ada mereka terlibat dengan Macau Scam atau sebaliknya.
"Tempoh reman telah tamat semalam dan dilanjutkan lagi 14 hari kerana melibatkan jumlah yang ramai iaitu 680 orang.

"Siasatan masih dijalankan mengikut Akta Imigresen," katanya pada sidang media operasi khas Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bersama Imigresen di Ibu Pejabat JPJ di sini pad Rabu.


Turut hadir pada sidang media tersebut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Seri Shaharuddin Khalid.

Pada 20 November lalu, Imigresen menahan seramai 680 warga negara China termasuk 77 wanita masing-masing berusia antara 19 hingga 35 tahun dalam serbuan di sebuah bangunan enam tingkat di Cyberjaya.

Sementara itu mengulas mengenai jumlah pelancong China sebanyak 18,341 yang belum meninggalkan negara, beliau menjelaskan, isu teknikal yang melibatkan kelemahan sistem menyebabkan wujudnya perbezaan angka dengan Jabatan Audit Negara.

"Ada kemungkinan juga mereka ini adalah pemegang pas lawatan sosial jangka panjang contohnya isteri atau suami kepada warga tempatan, mungkin pelajar, mungkin juga pekerja, mungkin juga ekspatriat," katanya.

Menurutnya, Imigresen sedang mengkaji secara mendalam berhubung perkara itu.


Tag: Imigresen, Jabatan Imigresen Malaysia, Khairul Dzaimee Daud, China, reman, lanjut, siasat, Macau Scam



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.