Tiga ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri (Exco) Pulau Pinang hadir di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini pada Isnin, dipercayai bagi membantu siasatan berhubung projek terowong dasar laut.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan Negeri, Kerajaan Tempatan, Perancangan Bandar dan Negeri, Jagdeep Singh Deo tiba di pejabat SPRM Pulau Pinang pada jam 9.30 pagi, diikuti Pengerusi Jawatankuasa Wanita, Pembangunan Keluarga, Keterangkuman Gender dan Agama Selain Agama Islam negeri Chong Eng pada jam 11.23 pagi.

Jagdeep dilihat keluar pada jam 12 tengah hari setelah berada di premis berkenaan hampir tiga jam dan hanya melambaikan tangan ke arah wakil media yang berada di luar bangunan SPRM.

Usaha media menemu bual Exco berkenaan gagal kerana beliau terus bergegas meninggalkan kawasan itu.

Sementara itu, Chong Eng pula keluar pada 3.20 petang dan ketika ditemui media beliau memberitahu segala urusan mengambil keterangannya berjalan dengan lancar.

"Mereka (SPRM) bertanya tentang latar belakang saya dan meminta saya mengesahkan apa yang diterangkan dalam beberapa minit mesyuarat dan temu bual adalah berkaitan projek pembinaan tiga lebuh raya dan projek terowong dasar laut," katanya.

Ditanya adakah beliau akan dipanggil lagi untuk memberi keterangan selepas ini, Chong berkata: "Saya tidak tahu ... apa yang mereka (SPRM) kata habis untuk hari ini," katanya.

Dalam pada itu, seorang lagi Exco negeri, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh dilihat memasuki pejabat SPRM pada 2.30 petang.

Terdahulu, beberapa pegawai SPRM hadir di bangunan pentadbiran kerajaan negeri di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), di sini, dipercayai bagi meneruskan siasatan berhubung projek terowong dasar laut, dengan anggaran kos keseluruhan RM6.3 bilion.

Pada Jumaat lepas, dua pasukan SPRM mengambil keterangan beberapa petugas di pejabat Timbalan Ketua Menteri II Prof Dr P. Ramasamy dan pejabat Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Utiliti dan Tebatan Banjir negeri Zairil Khir Johari.

Sebelum ini, bekas Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang yang ditahan reman selama empat hari mulai 1 Julai untuk membantu siasatan berhubung projek itu, dibebaskan dengan jaminan polis pada Sabtu lepas.-- BERNAMA