Tidak ada sama sekali kawasan penempatan atau tanah Orang Asli di Perak yang telah diceroboh bagi memberi laluan kepada aktiviti pembalakan.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, semua permit pembalakan dikeluarkan bagi kawasan hutan simpan yang dibenarkan dan tidak melibatkan kawasan penempatan Orang Asli sedia ada.

Bagaimanapun. beliau telah memutuskan untuk menghentikan sementara semua aktiviti pembalakan di kawasan Sungai Papan, Hulu Perak sehingga perbincangan mengenai isu yang dibangkitkan oleh komuniti Orang Asli diselesaikan.

Menurutnya, pendirian itu telah dinyatakan dengan jelas dalam satu kenyataan bersamanya dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Waytha Moorthy pada 1 Ogos lalu.

“Kerajaan negeri Perak sentiasa mengambil berat kepentingan masyarakat Orang Asli dan setakat ini telah merizabkan hampir 14,000 hektar tanah melibatkan 70 penempatan komuniti Orang Asli di bawah Akta Orang Asal 1954.

“Kebanyakan tanah rizab ini terletak di kawasan hutan simpan melibatkan kawasan penempatan, kawasan pertanian dan kawasan rayau,” katanya dalam kenyatan di sini pada Selasa.

Pada Isnin, sebuah portal berita menyiarkan surat pembaca yang mendakwa terdapat aktiviti pembalakan haram di kawasan penempatan Orang Asli di Hulu Perak.

Ahmad Faizal berkata, penulis telah dengan begitu cuai membuat dakwaan yang sama sekali tidak tepat kononnya pembalakan haram berlaku secara berleluasa di kawasan penempatan Orang Asli dan tiada sebarang tindakan oleh kerajaan negeri.

Menurutnya, selepas mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar pada Mei 2018, kerajaan negeri telah memulakan proses untuk meluluskan tambahan 5,176 hektar tanah rizab untuk 27 penempatan Orang Asli di Perak.

“Ini adalah jumlah keluasan tanah rizab untuk komuniti Orang Asli yang terbesar oleh mana-mana kerajaan negeri di Semenanjung Malaysia,” ujarnya.

Katanya, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) juga telah diarahkan untuk mengambil penempatan Orang Asli sebagai kampung angkat di mana program untuk memperkasa pendidikan, latihan kemahiran, aktiviti ekonomi dan pelbagai inisiatif lain telah digerakkan bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

Menurutnya, kerajaan negeri sentiasa sedia mendengar cadangan dan kritikan membina untuk memelihara kepentingan negeri dan rakyat.

Bagaimanapun, tambahnya, ia hanya dapat memberi manfaat kepada semua pihak jika sebarang surat dari pembaca diterbitkan selepas melalui proses semakan fakta yang wajar.