Tiada apa yang mustahil dalam mengejar impian, kata saintis muda, Hafizah Noor Isa.

Selepas terpilih sebagai salah seorang 27 penyelidik yang terlibat dalam penghasilan kajian bertajuk ‘Observation of Gravitational Waves from a Binary Hole Merger’ pada awal Februari, Hafizah Noor yakin mimpi boleh dicapai dengan kegigihan dan dedikasi.

Dilahirkan di Kelantan, saintis muda berusia 26 tahun ini dalam satu kenyataan kepada Astro AWANI berkata kajian yang diusahakan ini membuktikan teori gelombang graviti Einstein yang dihasilkan lebih 100 tahun lalu.

Noor Hafizah berharap agar sumbangannya di dalam dunia sains dapat “memberikan inspirasi kepada lebih ramai anak muda di Malaysia untuk mencapai impian mereka.”

Beliau yang suka membaca novel dan menonton wayang, berharap kejayaannya membuka lebih banyak ruang baru untuk saintis muda meneroka alam semulajadi.

Noor Hafizah merupakan salah satu contoh ulung yang membuktikan sistem pendidikan sedia ada mampu melahirkan cerdik pandai bertaraf antarabangsa.

Menerima pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Belukar, Sekolah Kebangsaan Pangkal Mak Wan dan Sekolah Menengah Machang di Kelantan, Noor Hafizah ditawarkan menjalankan program matrikulasi selama setahun di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Johor dalam jurusan Fizik Bahan.

Gambar Facebook

Selepas memperoleh ijazah pertama pada 2009 dan ijazah Sarjana pada 2012, anak bongsu dari tujuh adik-beradik ini menyimpan harapan menggunung agar kerajaan Malaysia terus menawarkan biasiswa kepada anak muda berbakat untuk berjaya dan mengharumkan nama negara.

Selepas menamatkan pengajian di UTM, Noor Hafizah bertugas sebagai pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jengka, Pahang dalam Fakulti Sains.

Beliau kemudiannya ditawarkan sebagai pelatih akademik dan tutor di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia sebelum ditawarkan melanjutkan ijazah doktor falsafah (PhD) di University of Glasgow.

Gemar membaca novel dan menonton wayang, Noor Hafizah berharap kejayaannya dapat membuka lebih banyak ruang baru untuk saintis muda meneroka alam semulajadi.

Kertas kajian itu menyenaraikan 1,004 penyumbang projek yang diketuai Laser Interferometer Gravitational-Wave Obervatory (LIGO) yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Menurut portal web Ligo Hafizah Noor terlibat dalam projek itu melalui eksperimen GEO600, yang menganalisis data daripada peralatan yang dibina untuk mencari radiasi graviti daripada sumber-sumber astrofizik (struktur kimia dan fizikal pada objek di angkasa).