Tiga nelayan termasuk dua beranak dilaporkan hilang selepas keluar menangkap ikan di perairan Beting Nyabau dan Beting Kidurong di sini sejak Selasa.

Kehilangan mangsa iaitu Shamsuddin Dahlan, 52 tahun, bersama anak lelakinya, Mohd Syazwan Shamsuddin, 17 tahun, dan seorang lagi rakannya, Mohd Husaini Azman, 18 tahun, dilaporkan oleh keluarga selepas mereka tidak pulang ke rumah sejak keluar ke laut.

Menurut Pengarah Zon Bintulu Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Kapten Maritim Shahref Steve Mac Queen Abdullah, pihaknya telah melancarkan operasi mencari dan menyelamat (SAR) bermula jam 10 pagi Rabu selepas menerima maklumat kehilangan.



Peta menunjukkan lokasi tiga nelayan yang dilaporkan hilang ketika memancing di perairan Beting Nyabau dan Beting Kidurong di Bintulu sejak Selasa. Ihsan Maritim Malaysia Bintulu

“Kesemua mereka dari Kampung Jabai dan Kampung Song, Bintulu telah keluar ke laut dengan menaiki sebuah bot pada 26 November 2019, jam lebih kurang 3 pagi untuk memancing ikan dan tidak pulang sehingga kini.

“Mangsa disyaki telah hilang di sekitar perairan Beting Nyabau dan Beting Kidurong, Bintulu,” kata beliau dalam kenyataan di sini pada Rabu.

Pegawai Maritim Malaysia Bintulu sedang merangka gerak kerja operasi SAR tiga nelayan hilang di perairan Bintulu pada Rabu. Ihsan Maritim Malaysia Bintulu

Shahref Steve berkata, sebuah bot Zon Maritim Bintulu telah digerakkan bagi menjalankan SAR di sektor pencarian seluas 10 batu nautika persegi iaitu kira-kira 20 kilometer persegi dari perairan Beting Nyabau dan Beting Kidurong.

Katanya, operasi SAR akan dijalankan sehingga kesemua mangsa dijumpai.



Mohd Syazwan sempat bergambar menunjukkan ikan yang berjaya ditangkap sebelum dilaporkan hilang. Ihsan Maritim Malaysia Bintulu

Sehubungan itu, katanya, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) berharap komuniti maritim terutamanya di Bintulu dapat menyalurkan sebarang maklumat berkaitan insiden ini.

Dalam pada itu, beliau turut menggesa supaya orang ramai mengutamakan keselamatan semasa berada di laut dengan sentiasa memakai jaket keselamatan.

“Maritim Malaysia sentiasa mengalu-alukan maklumat daripada seluruh Komuniti Maritim untuk melaporkan sebarang aktiviti yang melanggar undang-undang secara terus ke talian hotline 24 jam Pusat Operasi Maritim Zon Maritim Bintulu (086-314 254),” tambah Shahref Steve.

Lesen pemilikan bot milik Shamsuddin. Ihsan Maritim Malaysia Bintulu