Tolak ICERD: Ini keputusan Kabinet, tak perlu bawa ke Parlimen - PM

Tolak ICERD: Ini keputusan Kabinet, tak perlu bawa ke Parlimen - PM
MAHATHIR: Ia adalah kehendak rakyat yang mempertahankan keluhuran Perlembagaan.
LANGKAWI: Keputusan untuk tidak akan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Me­ngenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) adalah keputusan Kabinet yang tidak bermotifkan politik.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan, ia adalah kehendak rakyat yang mempertahankan keluhuran Perlembagaan.

“Hal yang hendak diratifikasi ini (ICERD) benda rumit dan sama ada diterima rakyat atau tidak, dan jelas rakyat tidak menerimanya.
“Lagipun untuk meminda Perlembagaan perlu majoriti dua pertiga. Kerajaan ketika ini pun tidak cukup dua pertiga, malah ramai juga dalam kerajaan yang tidak setuju dengan perkara ini,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Bertemu Pegawai-Pegawai Kanan Kerajaan di sini hari ini.

Malah beliau turut membidas kenyataan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyatakan bahawa cara kerajaan membuat keputusan berhubung hal tersebut dengan sekadar mengeluarkan kenyataan daripada Pejabat Perdana Menteri adalah tidak mengikut formaliti yang sebetulnya.

“Ini keputusan Kabinet yang bersidang pada Jumaat lepas sebelum kita buat keputusan itu. Ia tidak perlu untuk dibawa ke Parlimen dan sebagainya.

“Tanya dia (Zahid), masa dia bercakap dia ikut cara yang betul atau tidak?,” ujarnya.

Zahid semalam berkata, keputusan itu hanya boleh disahkan menerusi tandatangan Perdana Menteri sendiri, kemudian diusul ke Parlimen untuk direkodkan dalam hansard rasmi.

Pada masa sama, beliau tidak menghalang sekiranya masih ada pihak yang mahu mengadakan demonstrasi jalanan untuk menyatakan suara mereka tentang ICERD.

Kata beliau, ini negara demokrasi dan rakyat berhak menyuarakan pendapat dan pandangan masing-masing.

“Jangan buat sampah sudahlah,” selorohnya.

Tag: icerd, mahathir mohamad, ratifikasi, kabinet, parlimen, ahmad zahid hamidi


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.