Sesebuah negara yang mempunyai tradisi membaca yang kuat boleh membantu menyelamatkan industri surat khabar.

Hujah Tokoh Wartawan Negara, Tan Sri Johan Jaaffar di negara-negara maju, industri surat khabar masih boleh bertahan kerana rakyatnya mempunyai tradisi membaca yang kuat.

Jelas beliau, di negara-negara maju tradisi membaca yang kuat itu menyebabkan akhbar-akhbar utama yang mempunyai kreadibiliti dapat bersaing dengan sosial media.

"Saya percaya bahawa dalam konteks negara-negara maju, mereka juga mempunyai masalah seperti kita.

"Tetapi oleh kerana mereka sudah 'established' dan mereka sudah mempunyai tradisi membaca yang kuat, walaupun persaingan datang dari media sosial, surat khabar yang penting masih boleh bertahan," katanya kepada Astro AWANI.



BACA: Utusan Melayu sebuah institusi bukan hanya surat khabar - Johan Jaaffar

BACA: Utusan tidak boleh harapkan simpati semata-mata - Johan Jaaffar

Akhbar harian berbahasa Melayu tertua di negara ini itu, ditubuhkan pada 1939 sebagai Utusan Melayu, dengan penerbitan pertamanya dalam tulisan Jawi dan telah beroperasi selama 80 tahun.

Kumpulan itu baru-baru ini mengumumkan tidak dapat memenuhi keperluan Bursa Malaysia untuk menaikkan status Nota Amalan 17 (PN17) daripada 20 Ogos, 2018, justeru berdepan kemungkinan dinyahsenaraikan daripada bursa tempatan.

Bagaimanapun, Lembaga Pengarah Utusan kemudiannya menafikan desas-desus pasaran bahawa kumpulan itu akan menghentikan operasinya selepas minggu ini dan menegaskan ia akan beroperasi seperti biasa.

Dalam satu pengumuman pada Rabu, syarikat berkenaan mengisytiharkan akan terus beroperasi dan menerbitkan akhbarnya, iaitu Utusan Malaysia dan Kosmo!.