Melihat wajah gembira mangsa banjir menikmati juadah yang dihidangkan merupakan detik istimewa yang memberikan kepuasan tersendiri kepada Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Sudah menjadi kelaziman Tunku Azizah, yang cukup dikenali dengan kepakaran memasak, turun padang melawat mangsa banjir di pusat-pusat pemindahan malah sanggup menyingsing lengan baju semata-mata untuk menyediakan makanan kepada mangsa banjir dan memastikan mereka mendapat makanan lazat ketika berada di situ.

Namun di sebalik kisah air tangan Tunku Azizah, tiada siapa yang tahu bahawa baginda pernah menitahkan supaya beberapa dapur pusat pemindahan sementara (PPS) banjir 'dibuka semula' hanya kerana makanan yang disediakan tidak menepati cita rasa baginda.

Mengimbau insiden berkenaan, rakan baik Tunku Azizah, Mohd Norsham Nisam Abd Malik, 46, berkata Tunku Azizah mencemar duli ke PPS dan merasa makanan yang disediakan oleh petugas di situ, namun mendapati makanan itu tidak sedap.

"Baginda mahu mangsa PPS yang sedang bersedih sekurang-kurangnya dapat menikmati juadah terbaik, disediakan dengan penuh kasih sayang seperti masakan rumah... jadi, tanpa berlengah, baginda menyingsing lengan baju dan dengan bantuan 'pasukan baginda' mula memasak dan membaiki hidangan yang ada dengan segera kerana tidak mahu mangsa menunggu lama untuk makan," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Mohd Norsham Nisam, yang juga Pengurus Korporat dan Industri Kolej Yayasan Pahang berkata mereka yang mengikuti baginda mencemar duli ke PPS sahaja mengetahui betapa istimewanya kedudukan mangsa banjir di sisi Tunku Azizah.



Al-Sultan Abdullah yang pada ketika itu berkenan menyandang Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Pahang bersama Tunku Azizah yang pada ketika itu berkenan menyandang Tengku Puan Pahang berkenan bergotong-royong menyediakan bahan masakan sebelum memasak sendiri makanan yang akan dihidangkan kepada mangsa banjir di Pusat Pemindahan Banjir Dewan Seri Damai, Kuantan, 27 Januari 2017. -- fotoBERNAMA

Tegasnya Tunku Azizah tidak pernah berpura-pura, sebaliknya kemesraan baginda yang sempat dirakam lensa kamera merupakan keperibadian sebenar baginda apabila bersama rakyat.

Mengimbas detik perkenalan mereka, Mohd Norsham Nisam memberitahu ia bermula sekitar 1994 apabila beliau dititahkan untuk mengendalikan majlis ulang tahun keputeraan anakanda baginda, Tengku Amir Nasser Ibrahim Shah.

"Alhamdulillah majlis berjalan lancar walaupun pada mulanya pelbagai rasa menghantui diri kerana bukan calang-calang majlisnya. Sejak itu, baginda sering menitahkan saya untuk terlibat dalam pelbagai majlis, khususnya yang berkaitan kulinari.

Sementara itu, pengusaha katering terkenal Datuk Hanizah Ghazali, 61, berkata bakat dan kebolehan Tunku Azizah dalam bidang masakan menyebabkan air tangan baginda sentiasa dinanti-nantikan oleh rakan-rakan, malah ada masanya mereka dijamu dengan resepi baharu baginda.

Walaupun sudah hampir 15 tahun mereka berkawan, beliau berkata ada sahaja 'kejutan' yang dilakukan Tunku Azizah dalam ilmu masakannya.

"Kita tidak pernah berjaya jika cuba berbohong dengan baginda dalam perihal masakan. Baginda tahu apa yang kurang atau jika ada bahan yang diganti dengan bahan lain dengan hanya merasa masakan tersebut.

"Jika ada hidangan yang tidak sedap, baginda akan membaiki hidangan tersebut dengan menambah itu ini sedikit dan akhirnya memang diakui rasanya bertambah baik," katanya.


Al-Sultan Abdullah yang pada ketika itu berkenan menyandang Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Pahang bersama Tunku Azizah yang pada ketika itu berkenan menyandang Tengku Puan Pahang berkenan beramah mesra dengan kanak-kanak semasa menziarahi mangsa banjir yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Banjir Dewan Seri Damai Kuantan pada 27 Januari 2017. --fotoBERNAMA


Mengenai keperibadian Tunku Azizah di dapur, Hanizah berkata baginda tidak mempunyai pantang larang dalam menyediakan sesuatu hidangan, namun amat mementingkan kebersihan dan kualiti masakan.

"Baginda akan mengambil tahu setiap proses penyediaan makanan itu. Bahan untuk memasak pun akan disediakan sendiri oleh baginda kerana mahu hasil akhir adalah yang terbaik.

"Bagaimana kita melihat baginda memasak di pusat penempatan sementara banjir, begitu jugalah keperibadian Tuanku di dapur istana. Tidak ada yang kurang dan tiada yang lebih sebab memasak memang minat baginda," katanya.

-- BERNAMA