Kisah Rosli Hamid yang saban hari menunggu bantuan zakat kian mendapat perhatian ramai.

Ketua keluarga berusia 46 tahun ini lumpuh kedua belah kaki selepas terlibat dalam satu kemalangan motosikal pada tahun lepas.

Sejak dari itu, bapa kepada tiga orang anak ini dirundung bebanan untuk menyara keluarga apabila terpaksa bergantung kepada wang Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

Tambah menyedihkan keadaan, wang bantuan zakat yang dipohon tidak juga kunjung tiba.

Menurut Rosli, ketua kampungnya sendiri tidak memberikan bantuan selepas permohonan zakat dibuat melaluinya pada tahun lepas.

BACA: Tunggu zakat: 'Ketua kampung pun tak mahu layan saya' - Rosli Hamid

GALERI FOTO: Kasih ayah sepanjang masa, pengorbanan ayah tiada tandingan

Pada masa yang sama, Ahli Parlimen Kuala Pilah Datuk Seri Hasan Malek menyatakan bahawa Rosli tidak boleh terus memanjatkan aduan kepada pihak media kerana banyak lagi cara untuk meneliti dan memproses permohonannya.

Sementara itu, para netizen yang membaca kisah Rosli di laman web Astro AWANI mempunyai pandangan tersendiri yang diluahkan di Twitter.





9





Pengguna Facebook turut menzahirkan pendapat mereka dengan pelbagai reaksi terhadap rentetan kisah malang yang melanda Rosli sekeluarga.

Rosli Hamid, Zakat FB 1

Rosli Hamid, Zakat FB 2

Rosli Hamid, Zakat FB 3

Rosli Hamid, Zakat FB 4

Rosli Hamid, Zakat FB 5

Rata-rata pengguna media sosial mempersoal proses untuk mendapatkan bantuan zakat yang sedikit rumit atau terlalu banyak prosedur.