Pertengkaran di antara sepasang suami isteri warga Amerika Syarikat berakhir dengan tragedi apabila si isteri maut dipercayai dibunuh suaminya pada awal pagi Selasa.

Kejadian berlaku di rumah keluarga mangsa di Island Glades, Jelutong, di sini.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Che Zaimani Che Awang berkata, mangsa Chin Geok Heong, 60, meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) kira-kira jam 4.20 pagi.

"Berikutan itu, polis menahan suami mangsa yang berusia 62 tahun dan merupakan seorang pesara di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang pada Selasa petang bagi membantu siasatan," katanya.


Menurut Che Zaimani, mangsa dan suaminya dilahirkan di Malaysia namun telah mendapat kerakyatan Amerika Syarikat.

Pasangan itu dikatakan pulang ke Pulau Pinang pada 19 Januari lalu untuk menyambut Tahun Baru Cina bersama keluarga dan dijadualkan pulang ke Amerika Syarikat pada Rabu (hari ini).

Mengulas lanjut, Che Zaimani berkata sebelum kejadian, saksi yang juga adik mangsa mendakwa berlaku pertengkaran antara kakaknya dan suaminya pada awal pagi sebelum terdengar jeritan mangsa.

Mangsa kemudiannya ditemui tidak sedarkan diri sebelum dikejarkan ke HPP di mana doktor mengesahkan wanita itu telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan.

"Bedah siasat oleh doktor mendapati mangsa meninggal dunia akibat lemas dan serangan jantung," katanya.

Siasatan awal polis mendapati suami mangsa dipercayai telah menekup muka si mati dengan kedua-dua tapak tangan sehingga menyebabkan mangsa lemas dan meninggal dunia.

Beliau berkata pemeriksaan ke atas suspek juga mendapati terdapat kesan cakar pada kedua belah tangan lelaki itu.

Namun, suspek mendakwa kecederaan tersebut adalah kerana mengangkat besi dan menumbuk punching bag di gim.

Suspek kini direman untuk siasatan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.