Rata-rata kaum hawa masih lagi malu dan teragak-agak untuk menjalani pemeriksaan pap smear bagi mengesan kanser serviks.

Bagi memudahkan kaum hawa di negara ini untuk menjalani ujian saringan kanser serviks dengan lebih mudah, Yayasan dan Makmal ROSE (Removing Obstacles to Cervical ScrEening) dilancarkan sekali gus meletakkan Malaysia sebagai peneraju dalam matlamat global untuk mencegah kanser serviks.

Timbalan Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Perubahan Iklim dan Persekitaran (MESTECC), Isnaraissah Munirah Majilis berkata menerusi pelancaran Yayasan dan Makmal ROSE, Malaysia boleh diletakkan seiring dengan negara-negara lain yang telah menerima dan mengguna pakai ujian HPV yang lebih efektif untuk saringan serviks di peringkat penjagaan kesihatan primer.

“Kanser serviks merupakan antara ancaman terbesar yang boleh menyebabkan kematian dalam kalangan wanita dan merupakan kanser ketiga yang sering dihidapi oleh golongan wanita di Malaysia.

“Pada 2018, Persatuan Kesihatan Dunia (WHO) membuat pengumuman global di mana tindakan perlu diambil dalam mencegah kanser serviks secara menyeluruh.

“Bagi mencapai matlamat ini, kami memerlukan strategi pencegahan dan teknologi yang inovatif. Program ROSE merupakan satu inisiatif yang penting dalam usaha Malaysia mencapai matlamat global ini,” kata Isnaraissah pada majlis pelancaran Yayasan dan Makmal Rose di Hotel Armada, Petaling Jaya pada Isnin.

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian MESTECC, Datuk Dr Siti Hamisah Tapsir, Timbalan Pesuruhjaya Tinggi Australia, Michael Growder, Penasihat Perubatan Teknikal Yayasan ROSE, Prof Dr Woo Yin Ling dan Pengarah Eksekutif Yayasan VCS, Professor Dr Marion Saville.



Isnaraissah juga berkata Yayasan ROSE telah menggabungkan prinsip sains, teknologi dan reka bentuk dalam menyampaikan pemeriksaan serviks yang inovatif dan telah disahkan melalui kajian saintifik.

Sementara itu, menurut Penasihat Perubatan Teknikal Yayasan Rose, Prof Dr Woo Yin Ling, yayasannya memberikan fokus untuk membekalkan ujian saringan tersebut secara percuma kepada komuniti B40 di seluruh Malaysia.

“Setakat ini, 8,000 wanita menjalani ujian saringan ROSE dan tujuh peratus daripada mereka disahkan positif dan telah menerima rawatan susulan.

Dr Woo menerangakan pensampilan kendiri dengan menggunakan swab. - Astro AWANI/SHAHIR OMAR

“Kami bersyukur apabila Etiqa Insurance & Takaful rakan kongsi korporat kami yang pertama, telah menaja saringan serviks untuk 6,000 wanita daripada komuniti B40 di seluruh Malaysia,” kata Dr Woo.

Yayasan dan Makmal Rose merupakan usahasama antara Universiti Malaya dan Yayasan VCS di Australia.

Pada 14 Januari 2019, program ROSE dirasmikan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Dalam perkembangan lain, Isnaraissah berkata kerajaan dalam proses meneliti keperluan untuk merangka perundangan baharu berhubung import plastik bagi mengelakkan Malaysia menjadi ‘tong sampah’ negara maju.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan lebih memberikan fokus dalam pengurusan penghantaran semula 110 kontena sisa plastik ke negara berkaitan.