SIAPA tidak mengenali Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim?

Seorang bekas Menteri Besar ke-14 Selangor yang disingkirkan daripada jawatan pada September 2014 selepas gabungan parti diwakilinya merampas antara negeri terkaya negara pada 2008.

Hakikatnya, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sendiri terkejut apabila Abdul Khalid disingkirkan sebagai Menteri Besar pada 2014.

Dunia Abdul Khalid

Abdul Khalid dilahirkan pada tahun 1946 di Kampung Jalan Raja Abdullah, Jeram, Batu 20, Kuala Selangor dan merupakan anak watan kebanggaan penduduk di kawasan tersebut.

Kisah kejayaan Abdul Khalid boleh diumpamakan seperti sebuah cerita klasik rakyat yang mana daripada seorang anak kampung biasa beliau meningkat naik menjadi pemimpin terkemuka dunia korporat.

Dalam dunia korporat sama ada di arena nasional mahupun antarabangsa, nama Abdul Khalid bukanlah asing lagi bagi mereka.

Sebelum dilantik menjadi Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid adalah Pengerusi Dana Amanah Millenia Berhad dan Ahli Lembaga Pengarah Sirim Berhad.

Beliau juga dilantik sebagai penasihat Bank Pembangunan Islam (IDB), Jeddah.

Selain itu, Abdul Khalid adalah Ahli Lembaga, Institut Penyelidikan Strategik dan Antarabangsa Malaysia (ISIS), Majlis Produktiviti Kebangsaan dan Ahli Kehormat Majlis Penasihat Perniagaan Persidangan Ekonomi Asia-Pasifik (APEC).

Bekas guru dan pensyarah di beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) termasuk Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu pernah memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif di Permodalan Nasional Berhad (PNB) dari tahun 1979 hingga 1994 dan Ketua Pegawai Eksekutif di Kumpulan Guthrie Berhad (1995-2003).

Sejarah politik

Abdul Khalid menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada tahun 2006 dan dilantik sebagai Bendahari Agung dan kemudiannya Pengerusi Perhubungan Negeri Selangor.

Pada tahun 2007, Abdul Khalid dipilih sebulat suara oleh ahli-ahli parti di Bahagian Kuala Selangor sebagai Ketua Bahagian.

Abdul Khalid kemuncaknya dilantik menjadi Menteri Besar Selangor dan secara rasminya mengangkat sumpah bermula 13 Mac 2008 di Istana Bukit Kayangan, Shah Alam.

Abdul Khalid merupakan orang pertama yang bukannya mewakili parti komponen Barisan Nasional (BN) dilantik menjadi Menteri Besar Selangor.

Semua 13 Menteri Besar sebelum ini mewakili UMNO.

Ekoran pengalamannya dalam dunia korporat, Abdul Khalid memahami bagaimana cara untuk mentadbir sebuah kerajaan negeri dan memajukan ekonomi negeri.

Sepanjang dilantik sebagai Menteri Besar, pelbagai program untuk kesejahteraan rakyat Selangor dilakukan Abdul Khalid.

Antaranya adalah bekalan air percuma untuk rakyat Selangor, saguhati RM1,500 untuk anak Selangor yang ditawarkan ke IPTA, program merakyatkan ekonomi Selangor.

Selain itu, beliau turut memperkenalkan skim takaful kafilah, memperkasakan ekonomi melalui penambahan pelaburan asing ke dalam negeri Selangor dan meningkatkan pendapatan anak- anak syarikat kerajaan negeri.

Abdul Khalid juga melaksanakan program membasmi kemiskinan, memberikan elaun untuk ibu tunggal, program meningkatkan pendapatan belia dan meningkatkan elaun guru Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA).

Abdul Khalid turut memperkasakan sistem pendidikan keagamaan melalui langkah memperkenalkan Sekolah Menengah Agama Teknik dan Vokesional.

Abdul Khalid dalam kenyataan media terakhirnya sebagai Menteri Besar memberitahu, menerusi dasar berjimat cermat dan perbelanjaan berhemah, rizab simpanan negeri Selangor meningkat kepada RM3.3 bilion.

Kegemilangan pentadbiran Abdul Khalid membuktikan Selangor meneruskan tradisi sebagai pemangkin ekonomi negara dengan menyumbang lebih kurang 24 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara di samping kekal menjadi antara destinasi pelaburan terunggul Malaysia.

Mangsa politik

Cukup besar sumbangan Abdul Khalid di negeri Selangor, namun apakah daya disebabkan oleh faktor politik beliau disingkirkan.

Wajarkah sumbangan Abdul Khalid di negeri Selangor dilupakan begitu sahaja? Apa pembaharuan yang dilakukan Menteri Besar ketika ini, Datuk Seri Azmin Ali?

Boleh dikatakan, Azmin hanya meneruskan sahaja apa yang dilakukan oleh Abdul Khalid.

Namun realitinya, tanggungjawab besar itu seperti tidak tertanggung Azmin kerana ketiadaan kepakaran dan pemikiran seperti Abdul Khalid.

Kini akibatnya mula dirasai, pelbagai isu dan permasalahan wujud dalam pentadbiran Azmin. Adakah ia berlaku kerana Azmin tidak mencontohi corak pentadbiran yang diamalkan oleh Abdul Khalid?

Pemimpin Pakatan Harapan di Selangor termasuklah Azmin selama ini begitu hebat bercakap soal integriti.
Apabila ada sahaja isu yang kononnya didakwa dilakukan oleh pemimpin-pemimpin BN, mereka sepantas kilat akan menyerang habis-habisan.

Segala platform akan digunakan bagi mempengaruhi rakyat mempercayai dakyah mereka.

Sekarang, kita ambil contoh terkini iaitu isu penjualan tanah di Ijok. Terlalu banyak persoalan yang masih tidak dijawab oleh kerajaan negeri.

Azmin pula terus berdolak-dalik dengan membiarkan sahaja pemimpin lain menjawab soalan yang seharusnya dijawab olehnya.

Tetapi kenyataan yang mereka berikan bukannya menjawab persoalan sebaliknya menimbulkan lebih banyak kekeliruan dan rakyat semakin lama semakin membuka mata terhadap kelemahan kerajaan negeri.

Azmin seharusnya menjadi pemimpin negeri yang bertanggungjawab, berani dan matang dalam apa jua isu namun semuanya tidak berlaku. Mungkin juga tidak akan berlaku.

Siapa MB baharu?

Itu perbezaan besar antara kepimpinan Abdul Khalid dan Azmin. Persoalan siapa yang akan memimpin Selangor selepas ini masih menjadi teka teki.

Adakah masih Azmin, pemimpin Pakatan Harapan yang lain, tokoh tertinggi Pas atau kerusi dipulangkan semula kepada BN untuk mencorak dan menebus kembali apa sahaja kesalahan yang dilakukan sehingga dihukum rakyat pada 2008?

Apakah Selangor selepas PRU nanti akan mempunyai pemimpin bijak mengatur kewangan negeri seperti Abdul Khalid atau berterusan dihimpit skandal yang menjadi perhatian media?

Rakyat melihat dan menilai. Keputusan akan diberi dan diketahui sebaik sahaja tamat masa membuang undi pada PRU nanti.



* Wan Syamsul Amly merupakan wartawan penyiaran kanan di Astro AWANI dan lulusan Pusat Pengajian Perang Saraf Media dan Informasi (CMIWS) UiTM.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.