Anggota Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Tan Sri Annuar Musa menyeru pemimpin Barisan Nasional (BN) menghentikan polemik tentang pelantikan jawatan dalam Kabinet yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menerusi akaun Twitter peribadinya, Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh mengajak semua pemimpin dari partinya agar memberi tumpuan dan sokongan dalam usaha kerajaan menangani penularan wabak COVID-19.

“Cukuplah dengan polemik pelantikan Kabinet oleh Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

“Pemimpin BN diminta tumpu kepada usaha membela rakyat, serta memberikan sokongan dan dukungan kepada Perdana Menteri dan kerajaan untuk kita tangani bersama COVID-19, kesempitan ekonomi, keharmonian rakyat demi negara yang sejahtera,” kata Annuar yang dilantik sebagai Menteri Wilayah Persekutuan dalam kerajaan baharu ini.


Isu pembahagian jawatan dalam Kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN) dibangkitkan oleh beberapa pemimpin UMNO antaranya Timbalan Presiden parti itu, Datuk Seri Mohamad Hassan yang menganggap pelantikan jemaah menteri sebagai tidak adil.

Mohamad berpendapat, UMNO selaku blok Ahli Parlimen terbesar diketepikan secara tidak adil.

Menurut Mohamad, terdapat pelbagai desas-desus berhubung pelantikan Kabinet dari ketiadaan jawatan Timbalan Perdana Menteri sehinggalah kepada dakwaan bahawa komposisi Kabinet adalah berat sebelah.
BACA: Pelantikan Kabinet tidak adil - Mohamad Hasan


Sementara Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pula berpandangan BN wajar mendapat agihan kerusi lebih adil dalam Kabinet PN.

Khaled berpendapat, UMNO merupakan pendiri bersama kerajaan PN dan bukan menumpang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Jelas beliau, sejak awal lagi UMNO dan Pas menuntut agar Parlimen segera dibubarkan untuk memberi laluan kepada satu pilihan raya.

BACA: UMNO wajar dapat agihan kerusi yang lebih adil - Khaled Nordin


Sementara itu, Ahli Parlimen Penggerang Datuk Seri Azalina Othman Said secara terbuka menegaskan, komposisi dalam Kabinet tidak sepatutnya didominasi oleh satu parti sahaja.