Pilihanraya presiden AS pada 8 November 2016 ini membuka ruang kepada rakyat dan negara AS untuk memilih seorang wanita sebagai presiden.

Sudah tentu pelantikan ini akan mencipta satu rekod istimewa bagi golongan wanita di negara kuasa besar itu.

Ini adalah kerana rekod negara tersebut terhadap kesamaan hak wanita amat mengecewakan.

Terdapat banyak kes diskriminasi terhadap wanita yang berlaku di negara tersebut termasuk di tempat kerja, universiti dan sekolah.


Golongan wanita AS terpaksa berjuang untuk mendapatkan hak politik buat beberapa dekad.

Hanya melalui pindaan perlembagaan ke-19 hak mengundi yang sama diberikan kepada golongan lelaki dan wanita pada tahun 1920.


Hillary Clinton merupakan nama yang sering disebut sebagai wanita pertama yang dijangka akan menjawat jawatan presiden AS sejak beliau bertanding menentang Barack Obama dalam pemilihan calon demokrat untuk pilihanraya Presiden 2008.

Di sini timbul persoalan sama ada Clinton layak mewakili rakyat AS, terutama golongan wanita, sebagai presiden wanita pertama AS?


Seperti Trump, Clinton juga merupakan seorang calon presiden yang amat ‘divisive’ untuk rakyat dan negara AS.

Walaupun beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pentadbiran dan pernah menjadi wanita pertama, senator di New York dan setiausaha negara (2009-2013), Clinton merupakan seorang tokoh pemimpin wanita yang amat kontroversial di AS.

Clinton dilantik ke senat pada tahun 2000 dan merupakan antara senator yang mendokong Perang Iraq pada tahun 2002, kemudian bertukar fikiran apabila perang tersebut gagal dan berpanjangan dan kemudiannya menentang usaha agresif AS dalam usaha menstabilkan Iraq.

Setelah gagal mendapat pencalonan parti Demokrat dalam pilihanraya 2008, Obama telah melantik Clinton sebagai setiausaha negara pada tahun 2009.

Beliau menyokong perubahan rejim di Libya, gagal menangani serangan keganasan di Mesir dan Libya pada 11 September 2012 yang telah menyebabkan kematian duta AS di Libya dan tiga rakyat AS yang lain.

Ternyata Clinton merupakan seorang pentadbir yang tidak mempunyai pendirian yang tegas berkait dasar luar negara AS dan merupakan antara mereka yang terbabit dalam pentadbiran dasar luar yang paling buruk dalam sejarah AS.


Tidak dapat dinafikan Clinton bergerak di belakang tabir pentadbiran Obama.

Malahan apa yang dikatakan oleh Trump bahawa Clinton merupakan another Obama memang benar.


Clinton terus akan menyokong dasar luar AS yang agresif.

Berhubung dengan negara Islam contohnya, Obama pada awal pentadbirannya telah mengemukakan strategi berbaik-baik dengan negara Islam.

Ini jelas terbayang dalam ucapannya di Mesir dan kemudiannya di Indonesia.

Sebaliknya, sehingga kini pentadbiran Obama terlibat dalam konflik di tujuh buah negara Islam termasuk Iraq, Afghanistan, Pakistan, Libya, Syria, Yemen, dan Somalia.

Apa yang dikatakan oleh Trump mengenai rigged system adalah benar apabila kita melihat Democratic National Convention (DNC) dengan jelas bersama dengan Clinton dan meminggirkan Bernie Sanders semasa primaries dijalankan sehingga Clinton telah dipilih sebagai calon presiden parti Demokrat. Malahan, media arus perdana juga terus meminggirkan Sanders.


Media yang sama kini meminggirkan Trump.

Memang benar dakwaan Trump yang mengatakan media bersama dengan Hillary.

Media arus perdana AS jelas dikawal oleh Clinton dan mempunyai muslihat tertentu.

Ini terbukti oleh Podesta emails yang didedahkan oleh Wikileaks baru-baru ini.

Banyak muslihat Hillary temasuk sokongannya terhadap Wall Street, salahguna dana Yayasan Clinton dan sebagainya tidak diuar-uarkan oleh media dan terus tersembunyi dari mata rakyat awam AS.


Sekiranya rakyat AS memutus untuk memilih Clinton sebagai Presiden, mereka bersetuju dengan status quo yang sedia ada.

Apakah tindakan sebahagian besar rakyat AS yang begitu inginkan perubahan, yang rata-rata anti-establishment?


Amalan demokrasi sempit pentadbiran sebelum ini akan berterusan.

Prinsip demokrasi yang menjadi tunjang perjuangan bapa kemerdekaan AS dan pejuang politik selepas mereka sudah tidak lagi relevan di AS.

Pilihanraya AS yang bersejarah ini jelas melanggar semua yang termaktub dalam perlembagaan AS terutama Akta Hak (Bill of Rights).

Malahan, apa yang termaktub dalam Deklarasi Kemerdekaan bahawa all men are created equal sudah tidak lagi relevan dalam sebuah negara yang dicemari oleh amalan rasuah, diskriminasi, supremasi kulit putih, keganasan polis, dan racial profiling.

Apakah maknanya equal opportunity apabila 10 peratus golongan elit kaya mengawal 75% peratus daripada ekonomi AS.

Ketaksamaan ini mendorong gerakan Occupy Wall Street.

Golongan elit kaya dan bukannya rakyat marhaen yang menguasai keputusan politik. Ini terbukti dalam proses pilihanraya AS yang mendokong dua calon yang “bermasalah”.

Jelas, demokrasi tidak lagi berfungsi di AS.


Apakah alternatif politik baru untuk negara AS?

Dunia akan terus bergolak dengan pendirian ‘hawkish “ Clinton.

Pegangan neo-con yang dipopularkan semasa zaman Reagan akan terus makmur di era Clinton.

Kegagalan dasar AS di Timur Tengah telah menyebabkan pentadbiran Obama beralih perhatian kepada Asia.

Idea ini juga merupakan tunjang pegangan luar Clinton.

Adakah AS yang semakin tercabar kedudukannya sebagai superpower, akan membawa pergolakan yang sama dari Timur Tengah ke Asia?

Sanggupkah AS menerima idea multipolar dalam orde dunia baru abad ke-21?

Apakah impak persaingan AS dengan negara China yang semakin agresif ke atas Asia?

Bagi negara Asia Tenggara, termasuk Malaysia, dalam mengimbangi kedua kuasa besar ini, adalah penting bagi mereka untuk kembali kepada prinsip asas ASEAN iaitu ZOPFAN (Zon aman, bebas dan berkecuali) demi kepentingan strategik dalam politik dan ekonomi global yang semakin rapuh.



*Profesor Madya Dr. Shakila Yacob ialah Pengarah Pusat Dialog Peradaban, Universiti Malaya.

**Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.