Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu, isu peralihan kuasa antara beliau dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sudah selesai di antara empat parti gabungan dalam Pakatan Harapan (PH)

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berkata, pada masa ini, tiada lagi perkara berbangkit berkaitan isu itu di antara kepimpinan PH.

"Dr Mahathir telah berulang kali menyebut isu berkenaan. Anwar akan berjaya dan sekarang seperti yang dipersetujui, Dr Mahathir akan menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi timbalan perdana menteri.

"Lebih penting sekarang adalah kedudukan semua empat parti dalam gabungan itu, tidak ada pendapat yang berbeza apabila ia berkaitan dengan isu peralihan," katanya kepada Channel News Asia selepas sambutan ulang tahun ke-20 PKR di Rantau pada Khamis.

BACA: Anwar akan rasa selesa bila ambil tugas PM daripada saya - Tun Mahathir

BACA:
Kekal sokong Tun Mahathir, Anwar jadi PM lepas 2 tahun - PKR

Sebelum ini, Anwar dilaporkan giat mendapatkan pandangan dan laporan daripada pelbagai pihak sebagai persiapan untuk menjadi Perdana Menteri kelapan.

Ahli Parlimen Port Dickson itu turut menegaskan beliau kini lebih kerap bertemu dan berbincang dengan Dr Mahathir mengenai tugas Perdana Menteri bagi memastikan wujud kesinambungan selepas proses peralihan nanti.

Dalam pada itu, Anwar menjelaskan, Dr Mahathir perlu ruang untuk melakar agenda baharu kepimpinan negara.

"Secara jujur ​​saya tidak ada apa-apa masalah mengenai peralihan dan saya telah berulang kali berkata bahawa kita mesti memberi ruang, keyakinan kepada Dr Mahathir, untuk melakar agenda baharu ini, Dr Mahathir juga telah melakukannya dengan tepat," katanya.

Dr Mahathir sebelum ini berkata, tugasnya sebagai Perdana Menteri akan tamat dalam masa terdekat dan penggantinya dilihat bersedia untuk menggalas jawatan itu.