Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berpandangan adalah lebih baik untuk Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO tidak melayan permintaan pembangkang untuk berdebat.

Beliau juga menyifatkan melayan kehendak untuk berdepat itu sebagai kerja sia-sia kerana penganjurannya jelas bertujuan mencari kesalahan selain tidak membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat.

"Saya rasa kita tidak perlu melayan pembangkang itu kerana hanya menghabiskan masa. Malah Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) juga menyatakan kerajaan hari ini adalah kerajaan yang mendengar semua permasalahan rakyat dan akan menyelesaikannya.

"Masalah rakyat itu yang lebih penting daripada berdebat dan sebagainya... yang bukannya mencari kebenaran tetapi untuk mencari kesalahan dan membuat tuduhan palsu yang bukan-bukan," katanya.

Ismail Sabri yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Penyerahan Peruntukan Parlimen Bera di Dewan UMNO Bera di sini, pada Isnin.

Anggota Parlimen Bera itu mengulas kenyataan Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang dilaporkan akan menganjurkan forum ''Nothing To Hide'' dengan menjemput Najib dan Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohammad menjawab soalan berbangkit daripada mana-mana pihak.

Ismail Sabri berkata jika UMNO berlapang dada untuk ''menyambut pelawaan itu sekalipun'', penganjurannya tidak akan mencapai objektif kerana sudah pasti pembangkang tidak akan menerima apa juga kebenaran dan kebaikan yang dilakukan UMNO.

"Jawab macam manapun mereka tidak akan setuju dengan apa yang kita katakan sebab mereka memang sudah prejudis.

"Mereka tidak pernah pernah menganggap apa yang kerajaan buat itu betul walaupun kerajaan buat, tidak kira sebaik manapun tindakan itu. Memang sudah kerja mereka untuk menentang," katanya.

-- BERNAMA