Rakyat Sabah khususnya di Parlimen Kimanis tidak menerima kehadiran Pas di negeri itu, kata Angkatan Wanita Amanah Negara (AWAN) Nasional.

Menurut Ketuanya, Senator Aiman Athirah Al Jundi, kedatangan Pas untuk membantu jentera Barisan Nasional (BN) berkempen di Pilihan Raya Kecil (PRK) Kimanis tidak dialu-alukan sama sekali.

Sebaliknya, kata beliau, parti Islam itu hanya akan menganggu-gugat keharmonian masyarakat berbilang kaum di Sabah.

“Saya dulu pun bekas Pas selama lebih 20 tahun, jadi saya kenal cuma saya kira PAS khususnya maaf kata, tidak sesuai untuk Sabah.

“Sebab bila ada parti yang membawa isu perkauman, balik-balik isu perkauman atau keagamaan dan saling bersangka buruk sesama agama khususnya di Sabah dan Sarawak, ia tidak sesuai,” katanya kepada pemberita di Kampung Sri Serbang, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut katanya, Sabah dan Sarawak merupakan negeri yang unik dan rakyat hidup bersatu tanpa mengira perbezaan agama dan budaya.

Justeru, jelas Aiman Athirah, beliau yakin kehadiran Pas untuk membantu kempen BN tidak akan memberikan impak besar kepada pengundi-pengundi di Parlimen Kimanis.

Terdahulu, Pas dilaporkan sudah mula berkampung di Kimanis bagi membantu kemenangan calon BN, Datuk Mohamad Alamin.

Parti itu turut membuka beberapa bilik gerakan khusus termasuk bilik operasi bagi memudahkan urusan bantuan dari luar Kimanis.