Ahli Veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah hari ini mencadangkan jawatan perdana menteri dipilih secara terus melalui satu pilihan raya langsung dan bukan lagi seseorang yang dipilih dari dalam sebuah parti seperti yang dilakukan sehingga hari ini.

Ahli Parlimen Gua Musang yang dikenali sebagai Ku Li itu berkata sistem yang diwarisi hari ini dilihat kurang berkesan dan sudah tiba masa untuk melihat sistem pilihan raya lain yang bersesuaian dengan keadaan hari ini.

"Kita mungkin boleh ada perdana menteri yang dipilih secara terus dan bukan seorang yang diangkat parti," katanya dalam ucapan sewaktu merasmikan badan bukan kerajaan (NGO) Persatuan Promosi Harmoni Malaysia (Harmony Malaysia) di International Institute of Advanced Islamic Studies (IAIS), Petaling Jaya, pagi ini, lapor The Malaysian Insider.

"Kita mewarisi sistem ini daripada British dan sistem ini terbukti begitu berkesan untuk negara-negara lain.

"Namun, perkara yang sama tidak dapat dilihat di Malaysia. Mungkin sifat masyarakat kita menghalang kecekapan dan keberkesanan sistem itu dan menyebabkan kita menjadi malas," tambah beliau.

Sementara itu dalam sidang medianya, Ku Li turut berkata desakan perletakan jawatan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi memulihkan UMNO tidak akan dapat menyelesaikan masalah parti itu.

Beliau mengambil contoh tindakan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melepaskan kuasa kepada penggantinya, Tun Abdullah Badawi terbukti tidak menyelesaikan masalah di dalam UMNO.

"Adakah ia akan menyelesaikan masalah? (Dahulu) dia (Tun Mahathir) turun pun tak selesaikan masalah."

Malah menurut beliau, kritikan Tun Mahathir ketika pentadbiran Tun Abdullah yang membawa kepada pelepasan kuasa, turut memburukkan keadaan.