Tiada sebarang rundingan pernah dibuat di antara Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO dengan bahagian Shah Alam selama ini dalam menentukan isu calon di bahagian tersebut.

Ketua UMNO Bahagian Shah Alam, Datuk Azhari Shaari menegaskan, ia sekali gus
mengaburkan peluang untuk calon tempatan menjadi wakil rakyat dan menabur bakti kepada penduduk setempat mereka sendiri.

"Harapan pengundi-pengundi Shah Alam sepanjang empat tahun mereka bersama turun padang, tiada lagi calon payung terjun diberi selagi ada peluang calon tempatan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14)

"Tiga penggal berturut turut Shah Alam menerima calon luar dan tidak dari pimpinan bahagian dan dua kali PRU sebelum ini BN Shah Alam tewas.

"Tiada rundingan di antara Ahli MT dengan UMNO Shah Alam dalam isu memberi ruang kepada calon tempatan atau siapa yang layak untuk bertanding di sini, " katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini hari ini.

BACA: Ahli MT UMNO bakal jadi calon BN di Shah Alam?

BACA:
Hanya 'kepala perang' boleh jadi calon di Shah Alam - Penganalisis politik

Sebelum ini seorang ahli MT UMNO disebut-sebut bakal menjadi calon Barisan Nasional (BN) di Parlimen Shah Alam pada PRU kali ini.

Menurut sumber, pemilihan nama calon itu juga sudah mendapat perhatian dan makluman pimpinan tertinggi parti.

Dalam pada itu tegas Azhari, UMNO Shah Alam secara konsensus hingga ke akar umbi tidak mahu lagi calon luar menjadi wakil mereka.

"Ketetapan ini juga telah kami usulkan di hadapan kepimpinan tertinggi parti. Di Shah Alam, pengundi-pengundi menilai calon yang konsisten turun padang dan memberi khidmat bakti kepada masyarakat.

"Popular atas nama tetapi tiada engagement dan tiada jasa serta khidmat bakti pada masyarakat akan ditolak pengundi-pengundi bandar di Shah Alam.

"Jika calon luar bertanding lagi di Parlimen Shah Alam untuk kali keempat penggal, ia akan memberi impak negatif sokongan pengundi-pengundi pada calon-calon Dewan Undangan Negeri (DUN) dari pimpinan bahagian," jelasnya.

Sebelum ini, Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Sivamurugan Pandian berkata, pengundi di Shah Alam mencari seorang 'kepala perang' iaitu calon yang boleh mewakili dan membawa literasi politik jauh lebih tinggi di Shah Alam pada PRU kali ini.

Jelasnya, majoriti Melayu kelas menengah bandar di kawasan itu juga mahu calon yang mempunyai pendirian politik lebih kritikal untuk menjadi wakil rakyat mereka.