PILIHAN Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai akan diadakan pada 16 November berikutan kematian penyandangnya, Datuk Dr Mohd Farid Md Rafik.

Dr Mohd Farid yang bertanding mewakili Pakatan Harapan (PH) merampas kerusi tersebut daripada Barisan Nasional (BN) dengan majoriti tipis, 524 undi pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14.

PRK itu akan menyaksikan pertembungan enam penjuru membabitkan calon PH, BN, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Barisan Jemaah Islamiah Malaysia (Berjasa) dan dua calon Bebas.

Namun, pertembungan hebat dikatakan hanya antara calon PH, selaku parti memerintah dan BN, selaku parti pembangkang.

PH diwakili Karmaine Sardini, 66 tahun yang merupakan Ketua Bahagian Bersatu Tanjung Piai. Beliau juga merupakan tokoh agama yang pernah berkhidmat sebagai Imam di Masjid Al-Muttaqin Johor Bahru.

Beliau juga pernah bertanding di kerusi Parlimen Pontian, Johor pada PRU ke-14 tetapi kalah kepada calon BN dengan perbezaan undi tipis iaitu 833.

Sementara BN pula diwakili Datuk Seri Wee Jeck Seng, 55 tahun yang merupakan Ketua Bahagian MCA Tanjung Piai malah bepengalaman menjadi wakil rakyat Tanjung Piai selama dua penggal sebelum tewas pada PRU ke-14 dengan majoriti tipis. Jadi, pertembungan ini adalah antara ketua bahagian yang mewakili kedua-dua parti utama dalam negara.

Selain itu, calon daripada parti Gerakan iaitu bekas komponen BN yang keluar gabungan itu sejurus kekalahan teruk pada PRU ke-14, Wendy Subramanian, 38 tahun turut memasuki gelanggang kali ini kononnya sebagai kuasa ketiga.

Sementara, seorang lagi calon yang turun gelanggang kononnya mewakili platform Melayu - Islam adalah daripada Berjasa, Datuk Dr Badhrulhisham Abdul Aziz, 55 tahun.

Manakala, dua lagi calon bebas yang memasuki gelanggang adalah Faridah Aryani Abdul Ghaffar, 43 tahun dan Dr Ang Chun Lok, 49 tahun.

Kedua-dua calon ini memasuki gelanggang untuk pertama kalinya mencuba nasib bagi menawan kerusi Tanjung Piai.

Dr Ang terkenal di DUN Kukup sebagai pengusaha kelas tuisyen manakala Faridah pula adalah muka baru malah dilaporkan bidan terjun mengganti pengasas Big Blue Taxi pada saat akhir kononnya untuk membela nasib golongan B40.




Mood pengundi

Dalam pada itu, jumlah pengundi berdaftar yang layak mengundi pada PRK ini adalah seramai 52,698 pengundi biasa dan 280 pengundi awal.

Dari segi komposisi kaum, jumlah pengundi Melayu adalah 58 peraatus, Cina 41 peratus dan India, satu peratus.

Jumlah pengundi Melayu dan Cina adalah hampir seimbang dalam kawasan ini.

Namun, kerusi Parlimen P.165 Tanjung Piai umumnya dianggap sebagai kubu kuat BN kerana calonnya adalah daripada parti komponan MCA dan meraih sokongan hebat daripada pengundi Melayu.

Malah, pola pengundian dalam kedua-dua kawasan DUN dalam Parlimen Tanjung Piai iaitu N.55 Pekan Nenas dan N.56 Kukup menunjukkan BN meraih sokongan daripada sebahagian besar pengundi Melayu manakala DAP atau PKR pula mempengaruhi sebahagian besar pengundi Cina.

Analisa keputusan PRU Parlimen Tanjung Piai lepas juga menunjukkan calon BN daripada MCA berjaya mengekalkan sokongannya sekitar 20,000 undi sejak kerusi itu dipertandingkan.

Malah, calon BN daripada MCA meraih hampir 20 sehingga 30 peratus sokongan pengundi Cina dan 60 sehingga 70 peratus pengundi Melayu keluar mengundi pada PRU ke-14.

Dalam pada itu, perasaan atau mood semasa pengundi Tanjung Piai kelihatan tidak seperti yang terdapat ketika PRU ke-14.

Mereka kini kelihatan bingung malah keliru dan dikesan tidak terperdaya dengan pelbagai taktik yang digunakan oleh calon-calon yang bertanding, malah manifesto PRK yang bakal diedarkan oleh parti-parti bertanding, termasuk peruntukan berjuta-juta ringgit yang diluluskan kerajaan PH untuk pembangunan kawasan ini kerana isu-isu pembangunan dikesan kurang menarik perhatian pengundi pada kali ini.

Di sebaliknya, persepsi yang melibatkan isu-isu berkaitan kaum dan agama meredupkan pemikiran malah lebih mempengaruhi minda mereka.

PRK ini merupakan yang pertama diadakan pasca Piagam Kemuafakan Nasional. Pengundi Melayu, termasuk penyokong Pas, dijangka menyokong calon BN daripada MCA atas dasar keiklasan dan setia dalam menepati semangat kerjasama yang tersurat dan tersirat dalam Piagam Kemuafakatan Nasional yang didakwa bersifat inklusif.

Memandangkan kerusi Tanjung Piai terletak dalam negeri pentadbiran kerajaan PH, malah negeri asal Presiden Bersatu , Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, maka sudah pasti calon PH, yang mewakili parti Bersatu, mempunyai kelebihan berbanding calon BN.

Namun, tinjauan sepintas lalu di kawasan Tanjung Piai menunjukkan kempen daripada calon PH amat berkurangan malah mereka yang hadir untuk ceramah-ceramah PH juga amat berkurang berbanding BN.

Sebahagian besar pengundi Melayu didapati konsisten dalam sokongan mereka iaitu lebih menyokong calon BN, manakala terdapat perubahan dalam kecenderungan pengundi Cina.

Sebahagian pengundi Cina yang menyokong PH pada PRU ke-14 kini mengalih sokongannya kepada Jeck Seng atas sebab-sebab tertentu.

Sementara pengundi India pula, walaupun jumlahnya kecil iaitu hanya 538 pengundi ( satu peratus), sebahagian besar mereka akan mengundi calon BN kerana kekecewaan dengan kerajaan PH yang gagal menepati janji-janji seperti terkandung dalam Manifesto PH pada PRU ke-14.

Malah, faktor MIC di bawah kepimpinan Tan Sri S A. Vignewswaran yang meraih sokongan masyarakat India kini juga akan mendorong pengundi India Tanjung Piai untuk mengundi calon BN.

Apapun, kempen PRK di Tanjung Piai jelas menunjukkan PH sukar mempertahankan kerusi Parlimen Tanjung Piai kali ini.

Manakala, Piagam Kemuafakatan Nasional yang memikat UMNO-Pas-MIC-MCA dalam satu gabungan yang inklusif akan membantu BN menawan semula kerusi tersebut.

Sekiranya Jeck Seng yang pernah dipilih sebagai wakil rakyat Tanjung Piai (2008 sehingga 2018) mampu meraih 30 peratus sokongan pengundi Cina dan 70 peratus pengundi Melayu seperti yang diperolehi pada PRU ke-14, maka Jeck Seng berpeluang menang dengan majoriti besar pada PRK ini.



* Datuk M. Periasamy merupakan seorang penganalisis politik, budaya dan tamadun India

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI