Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan mula bertapak di Sabah tidak lama lagi.

Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu akan dianggotai mereka yang bukan ahli parti kerajaan.

Malah katanya, keahlian Bersatu di Sabah tidak terhad kepada bekas ahli UMNO sahaja.

“Kita sudah bincang satu perkara sahaja dalam mesyuarat iaitu sama ada kita akan masuk ke Sabah atau tidak. Keadaan sekarang ialah semua tiga parti PH sudah berada lama di Sabah dan mereka mengambil bahagian dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Bersatu tidak ada di sana sebab kita serah peranan itu kepada Datuk Seri Shafie Apdal yang telah menubuhkan parti Warisan.

“Dengan adanya parti yang menyokong kerajaan PH, kita dapat kemenangan di Sabah dan yang memerintah di Sabah adalah PH, dipimpin oleh parti Warisan. Ini perkara luar biasa sebab Warisan bukan ada dalam PH, bukan ahli dalam PH,” katanya semasa sidang media selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu di Bangunan Yayasan Al-Bukhary di sini.

Jelasnya, masalah timbul apabila ahli-ahli UMNO di Sabah telah keluar UMNO dan membubarkan parti itu.

Ia berikutan, ada kalangan mereka memilih untuk masuk Bersatu dan bukan Warisan yang menjadi parti penyokong PH.

“UMNO sudah tiada di Sabah dan mereka pula memilih untuk tidak menyertai Warisan melainkan seorang saja. Yang lain minta nak jadi ahli Bersatu. Namun Bersatu tidak ada di sana dan ini menyukarkan parti kita di Sabah dan kerjasama kita dengan orang bekas UMNO yang sebenarnya ingin menjadi ahli Bersatu,” jelasnya lagi.

Bagaimanapun beliau menafikan tujuan menubuhkan parti Bersatu di Sabah adalah untuk melawan parti Warisan.

“Kita nak pergi Sabah sebab nak kuatkan parti. Kita tidak akan menentang (Warisan). PH menerima Warisan dalam kerajaan, kita akan bantu Shafei. Jadi kita buat keputusan ini selepas melihat keadaan Sabah itu sendiri. Kita lihat ada pihak yang tidak menyertai Warisan, sebaliknya mereka sokong PH terutama Bersatu,” ujarnya.