Tidak perlu cerita banjir kilat di Pulau Pinang tetapi sebaliknya kerajaan PAS Kelantan dinasihat agar menyelesaikan segera masalah banjir besar yang melanda negeri itu saban tahun.

Nasihat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng itu dibuat selepas Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah memberi amaran supaya beliau menjaga mulut dan negeri Pulau Pinang.

Guan Eng pada masa sama kekal dengan dakwaan bahawa pembalakan dan pencerobohan hutan menjadi punca banjir di Kelantan.

“Saya rasa sebelum dia (Mohd Amar) hendak tuding jari ke atas Pulau Pinang, dia kena ingat kalau dia menuding satu jari ada empat yang menuding balik kepada beliau.

“Beliau harus ingat, masalah banjir di Kelantan bukan kerana ada banjir tetapi puncanya kerana 100 ribu hektar, hutan simpan telah diratah dan ditebang. Ini menyebabkan banjir jadi lebih serius. Selepas itu ada mangsa banjir 2014 masih belum dapat rumah,” katanya selepas memberi penghormatan terakhir kepada mendiang Lim Ah Kok dan isteri, serta dua anaknya di sini hari ini.

Keempat-empatnya meninggal dunia dalam kebakaran rumah di Subang Jaya Isnin lepas.

Setiausaha Agung DAP itu berkata, dia mengkritik pentadbiran Kelantan kerana melihat tiada langkah diambil bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Pulau Pinang katanya diakui berdepan masalah banjir kilat , namun masalah itu telah segera diatasi.