Tutup

Surat terbuka kepada Khaled Nordin

Surat terbuka kepada Khaled Nordin
Khairuddin bertanya, apakah individu mempunyai jati diri seperti Khaled mempunyai hak atau layak untuk menegur Dr Mahathir yang mempunyai prinsip juang begitu tinggi? - Gambar BERNAMA
MANA-MANA pemimpin yang terlibat dan bersubahat dengan salah guna kuasa kerajaan dahulu yang dipimpin oleh Datuk Seri Najib Tun Razak tidak berhak untuk membuat sebarang teguran terhadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sedia diketahui, Dr Mahathir telah bangun menentang dakwaan korupsi Najib, UMNO dan Barisan Nasional (BN) dengan menghadapi pelbagai tekanan politik pada waktu itu namun beliau tidak menghiraukannya langsung demi untuk menyelamatkan Malaysia.
Tetapi pada waktu itu Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dengan beberapa lagi pemimpin-pemimpin UMNO terus mempertahankan Najib.

Apakah individu mempunyai jati diri seperti Khaled mempunyai hak atau layak untuk menegur Dr Mahathir yang mempunyai prinsip juang begitu tinggi?


Siapakah Khaled sekiranya hendak dibandingkan prinsipnya atau jati dirinya dengan Dr Mahathir?

Sesungguhnya, perbezaan jati diri Dr Mahathir dengan Khaled bagaikan langit dengan bumi.

Khaled sendiri adalah seorang pemimpin UMNO yang tegar mempertahankan tokoh yang didakwa mempergunakan khazanah  sehingga runtuhnya ekonomi negara dalam skala yang begitu mengecewakan.

Hasil perbuatan dan pengkhianatan yang begitu teruk mewariskan bebanan yang amat berat kepada Dr Mahathir serta kerajaan PH

Kini, mereka cuba menyalahkan Dr Mahathir kononnya gagal menyelesaikan pelbagai permasalahan negara yang mereka cipta.

Apapun, kita yakin Dr Mahathir boleh memulihkan dan meletakkan semula asas ekonomi negara pada landasan yang betul dalam masa tiga tahun lebih.

Tuding jari

Pada hakikatnya, Khaled jangan sama sekali menuding jari kesalahan kepada orang lain. Khaled harus menuding jari kepada dirinya sendiri kerana menjadi salah seorang individu yang bersubahat mempertahankan Najib.

Tolong jangan cepat lupa sejarah silam yang baru berlalu.

Sesungguhnya, Khaled adalah tokoh pemimpin pusat UMNO dan jauh lebih tinggi dibandingkan saya yang hanya menjadi pemimpin UMNO di peringkat akar umbi saja pada waktu itu.

Tetapi, demi perjuangan untuk menegakkan kebenaran, saya bangun pada peringkat awal dan melawan kes skandal 1MDB seorang diri.

Di mana Khaled pada waktu itu? Bukankah Khaled sendiri sudah berkata mahu bangun melawan skandal rasuah paling besar pada dekad ini?

Sejujurnya, Khaled tidak berhak untuk bercakap mengenai asas keluhuran dan prinsip mulia.

Khaled juga tidak setaraf untuk menulis surat terbuka kepada Dr Mahathir.

Jagalah parti sendiri kerana di dalam UMNO, sokongan dan kepercayaan dari ahli-ahli sudah semakin terhakis kepada kumpulan ini. 



* Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan adalah Penyelaras Parlimen Jasin.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.