Program 'UMNO Bantu Rakyat 2.0' akan memberi tumpuan ke kumpulan sasar dan memastikan keluarga di lebih 60 kawasan Parlimen yang memerlukan bantuan terus terbela.

Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata, ia sekali gus memperlihatkan kesungguhan dalam memperkasa imej parti yang sejak 71 tahun lalu mengutamakan kebajikan ahli dan rakyat sesuai dengan tanggungjawab sebagai pembela rakyat.

"UMNO Bantu Rakyat 2.0 berbeza sedikit dari sebelum ini kerana kita akan lebih mendasar ke kumpulan sasar.

"Kita kekalkan identiti dengan program tanpa protokol, kita juga tidak mahu acara-acara yang akan lebih menyusahkan tetapi kita adakan program yang akan lebih mendekatkan rakyat dengan pemimpin ke akar umbi.

"Untuk kali ini, kita mahu pemimpin tempatan sendiri yang turun padang, kita di peringkat pusat yang bawa turun program ini dengan menampilkan pemimpin setempat untuk memberikan perkhidmatan dan bersama rakyat,” katanya kepada Astro AWANI di sini pada Rabu.

BACA: Program UMNO Bantu Rakyat dilancar, jelajah 71 lokasi

BACA:
UMNO bantu rakyat tanpa mengira perbezaan kaum dan agama

Katanya, soal pembelaan rakyat seharusnya menjadi keutamaan mana-mana pemimpin khususnya di peringkat akar umbi kerana ia merupakan perjuangan utama parti.

“Soal membantu rakyat ini bukan perkara baru, baik di peringkat kerajaan, begitu juga melalui parti.

"Kita telah laksanakan sejak dahulu lagi dalam pelbagai aspek dan dalam apa keadaan sekalipun memberikan perkhidmatan terbaik kerana rakyat memang mahukan pembelaan.

“Sebab itu, falsafah kita adalah untuk terus menunjukkan imej parti yang mengutamakan kebajikan, membela rakyat dan tidak berpolitik sepanjang masa," jelasnya.

Tambahnya, pemimpin di peringkat akar umbi faham selain tahu siapa yang perlu dibantu.

"Mereka yang tahu kumpulan sasarnya dan kita percaya, ia merupakan pendekatan terbaik dalam memastikan kumpulan sasar yang harus dibantu mendapat pembelaan sewajarnya.

"Kita akan pergi ke 1,000 buah rumah di setiap lokasi, kita bukan mahu mereka yang datang tetapi kita termasuk pemimpin setempat yang akan berkunjung rumah mereka.

"Kita akan libatkan sukarelawan dari GiatMARA untuk sama-sama dalam Briged Bikum dengan membantu membaiki rumah-rumah rosak yang akan kita lawati, selain pasukan perubatan Bikum sendiri sebagaimana sebelum ini untuk membuat pemeriksaan perubatan percuma kepada mereka yang memerlukan," katanya.

Ujar Shamsul lagi, program UMNO Bantu Rakyat 2.0 merupakan kesinambungan program UMNO Bantu Rakyat Fasa 1 yang dilancarkan pada 19 Mei lalu dan telah berjaya membantu kira-kira 300,000 golongan sasar yang memerlukan.

"Jelajah berkonvoi ini menggunakan kenderaan pacuan empat roda dengan dibantu Briged Bantuan Bencana Bikum, pasukan perubatan, pemimpin setempat, pengamal media dan sayap parti yang lain.

"Kita semua sedar usaha membantu rakyat ini tiada penamatnya dan sebagai sebuah parti yang komited, UMNO tidak akan berhenti dalam usaha ini," jelasnya.

Katanya lagi, dalam situasi yang semakin mencabar kini, sudah pasti rakyat sentiasa mengharapkan pembelaan, sokongan dan bantuan.

"Maka, kita perlu sentiasa memperkukuh dan mempergiatkan usaha ini," tegasnya.