UMNO telah menyatakan pendirian dalam dua Mesyuarat Jawatankuasa Induk Muafakat Nasional yang turut disertai oleh 11 orang pemimpin Pas bahawa UMNO tidak mahu menyertai Perikatan Nasional, PN sekiranya gabungan itu didaftarkan.

Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata dua Mesyuarat Jawatankuasa Induk Muafakat Nasional (MN) itu turut membawa suara Majlis Tertinggi dan akar umbi yang tidak mahu UMNO menyertai PN sebagai salah satu parti komponen.

Namun katanya sebagaimana yang ditegaskan, UMNO akan terus mempertahankan Kerajaan Perikatan Nasional sehingga PRU-15.

"Kesepakatan juga dicapai dengan kepimpinan Pas untuk terus memperkukuhkan Muafakat Nasional tanpa sekelumit perasaan untuk menggagalkan Kerajaan PN yang dibentuk bersama demi rakyat dan negara," katanya dalam satu kenyataan.

Asyraf berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Agong Pas, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa PAS tidak dimaklumkan akan keputusan Umno enggan menyertai Perikatan Nasional.

Semalam, Takiyuddin yang juga Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Undang Undang dan Parlimen) diaporkan berkata Pas tidak dimaklumkan mengenai langkah UMNO untuk tidak mahu berada dalam Perikatan Nasional.

Tegas Asyraf lagi, hampir keseluruhan kepimpinan di semua peringkat mahu UMNO kekal dalam Barisan Nasional (BN) dan terus memperkukuhkan kerjasama dengan Pas dalam MN.

Justeru, apa yang disuarakan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, dalam kenyataan beliau baru-baru ini merupakan suara kolektif kepimpinan dan akar umbi UMNO.

Bahkan pendirian ini juga telahpun dibangkitkan oleh barisan 11 orang kepimpinan yang mewakili UMNO dalam Jawatankuasa Induk Perundingan Muafakat Nasional yang turut disertai 11 orang kepimpinan tertinggi Pas.