Tutup

Berita  | Sukan

10 perpindahan tumpuan musim baharu 2019/2020

10 perpindahan tumpuan musim baharu 2019/2020
Bagaimanakah aksi pemain-pemain ini di tempat baharu? Sama-sama kita ikuti musim baharu 2019/2020.
SEPERTI biasa, musim panas menjadi waktu paling sibuk menyaksikan pemain keluar masuk menyahut cabaran baharu di sana dan sini hingga jendela perpindahan ditutup pada Khamis.

Setakat pagar perpindahan Liga Perdana Inggeris kembali dikunci pada Khamis, namun melihat kepada pentas global, perpindahan paling mahal untuk jendela musim panas kali ini adalah Joao Felix dari Benfica ke Atletico Madrid.

Dengan nilai 126 juta euro meletakkan perpindahan ini di tangga keempat selepas pembelian Neymar serta Kylian Mbappe ke PSG dan Philippe Coutinho ke Barcelona di tangga ketiga.

Jumlah 20 gol dalam 43 penampilan hanya pada usia 19 tahun, makanya tinggilah harapan seluruh warga Atletico untuk melihat sama ada bintang muda baharu ini dapat membuktikan nilainya atau sebaliknya.

Apapun jangkaan peminat dan penyokong terhadap masa depan persembahan pemain-pemain yang mengubah haluan, ini antara 10 lagi perpindahan melibatkan kelab-kelab Liga Perdana Inggeris yang menjadi tumpuan bola sepak dunia pada musim panas 2019.


1) Harry Maguire - Leicester City ke Manchester United (80 juta Pound/87 juta Euro)

Nampaknya United betul-betul mahu bangkit untuk kembali menjadi gergasi England selepas tahun demi tahun mengecewakan.

Harry Maguire kini menjadi pemain pertahanan termahal dunia mengatasi rekod lalu yang dipegang Virgil van Dijk ketika berhijrah dari Southampton ke Liverpool pada musim panas 2017 (75 juta Pound).

Pertahanan berusia 26 tahun itu mengorak langkah di Leicester City untuk menjadi antara ‘centre-back’ England yang efisyen dan konsisten, sekali gus memikat pengurus United, Ole Gunnar Solksjaer.

Ketibaan Maguire ke Old Trafford menambah rencah kepada ramuan Solskjaer untuk memperkukuh semula benteng United selepas menambat Aaron Wan-Bissaka dari Crystal Palace dengan harga yang agak tinggi untuk ‘full-back’ berusia 21 tahun (50 juta Pound).


2) Nicolas Pepe - Lille ke Arsenal (70 juta Pound/76 juta Euro)

Apabila Arsenal berbelanja 70 juta Pound untuk seorang pemain, seluruh alam gempar!

Lebih 20 tahun Arsene Wenger memimpin The Gunners, mereka jarang berbelanja besar memandangkan pembangunan bakat muda menjadi prinsip pengendali dari Perancis itu.

Pemergian Wenger diambil alih Unai Emery yang membawa nafas baharu kepada gaya permainan Arsenal, tetapi ada beberapa pemain peninggalan Wenger yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan cara Emery.

Adakah Pepe kunci pertama untuk The Gunners keluar dari sumpahan nombor empat? Kita tunggu dan lihat.


3) Eden Hazard - Chelsea ke Real Madrid (100 juta Euro)

Akhirnya, impian pemuda Belgium ini untuk bermain dalam jersi serba putih tercapai jua.
Selepas tujuh musim menjadi penduduk London, Hazard berhijrah ke ibu kota Sepanyol untuk berada di bawah kendalian Zinedine Zidane yang kembali menggalas tugas untuk mengembalikan kegemilangan Los Blancos yang memudar sejak pemergian Cristiano Ronaldo ke Juventus.

Namun ia bukanlah permulaan yang diharapkan - gagal menjelmakan sentuhan emasnya ketika diturunkan dalam tiga perlawanan pra-musim termasuk ketika Madrid dibantai seteru tetangga, Atletico 7-3.

Ada laporan mengatakan Hazard naik berat badan sebanyak 7 kilogram semasa tiba di Madrid.

Mungkin perlu masa untuk Hazard panas. Kita tahu keupayaannya, cuma persoalannya: mampukah Hazard memainkan watak penting di bawah arahan Zizou?


4) Romelu Lukaku - Manchester United ke Inter Milan (74 juta Pound/80 juta Euro)

Mula-mula mahu ditukar dengan Paolo Dybala untuk ke Juventus, tetapi tak jadi pula.

Kerana samar dengan masa depannya, Lukaku tidak kembali ke Carrington sebaliknya menjalani latihan di kelab lamanya Anderlecht, mengakibatkannya didenda lembaga disiplin United.

Sebelum itu datang tawaran Inter untuk mendapatkan khidmat penyerang Belgium itu pada harga 54 juta Pound, tetapi ditolak United.

Kini Inter kembali dengan tawaran yang lebih lumayan, dan perpindahan Lukaku ke Itali akhirnya dipersetujui pada nilai 78 juta Euro selepas ejennya, Federico Pastorello memuat naik di Instagram gambar mereka berdua di dalam pesawat menuju ke Milan.


5) David Luiz - Chelsea ke Arsenal (8 juta Pound)

Biarpun nilai tidak besar, tetapi perpindahan seorang pemain dari satu kelab ke satu kelab yang menjadi seteru tetangga sentiasa mencuri tumpuan.

Ketika Chelsea digantung daripada membeli pemain untuk dua tahun, aneh melihat satu persatu pemain senior seperti David Luiz dan Gary Cahill meninggalkan Stamford Bridge.

Mungkin pengurus baharu, Frank Lampard mahu memulakan revolusi dengan membangunkan bakat muda sementara kelab berdepan dengan sekatan daripada FIFA itu.

Pertahanan Brazil berusia 32 tahun itu mengikat kontrak dua tahun bersama The Gunners, ketika Unai Emery memerlukan pemimpin baharu di barisan pertahanan selepas pemergian Laurent Koscielny.

Juga penyokong Gunners boleh sedikit lega apabila barisan pertahanan turut akan diperkuat dengan ‘centre-back’ muda dari Celtic, Kieran Tierny yang dibeli dengan harga 25 juta Pound.


6) Joao Cancelo - Juventus ke Manchester City (62.8 juta Pound/68 juta Euro + Danilo)

Walaupun boleh dikatakan sudah cukup ampuh pasukannya apabila mempertahankan kejuaraan Liga Perdana dua musim berturut-turut, Pep Guardiola rancak membeli pemain pada jendela musim panas kali ini.
Dengan keupayaan kewangan yang diketahui seantero dunia, City membeli Joao Cancelo sebagai pemain ketiga yang akan menjadi muka baharu di Etihad untuk musim depan bersama Rodri dari Atletico Madrid dan Angelino yang kembali dari PSV Eindhoven.

Cancelo, 25, mengikat kontrak sehingga musim panas 2025 dengan harga yang cukup tinggi, dibayar City sebanyak 60 juta Pound bersama pertahanan kanannya, Danilo yang bernilai 34.i juta Pound kepada Juventus.

Kalau tak menang Liga Juara-Juara juga musim ini, tak tahulah nak kata apa.


7) Giovani lo Celso - Real Betis ke Tottenham Hotspurs (60 juta Pound/66 juta Euro)

Kali ini Mauricio Pochettino berbelanja juga untuk memperkasa skuadnya dengan membawa masuk junior senegara, lo Celso dari Real Betis.

Namun ia untuk sementara, hanya pinjaman satu musim. Bagaimanapun ada pilihan untuk menandatangani kontrak tetap pada musim panas yang akan datang atau tidak.

Pemain Argentina berusia 23 tahun tu diikuti termeterainya persetujuan daripada Olympique Lyon untuk Tanguy Ndombele dan Ryan Sessegnon dari Fulham untuk posisi tengah.

Kehadirannya juga dilihat sebagai persediaan Spurs untuk menghadapi kemungkinan arkitek mereka, Christian Eriksen yang dikhabarkan mahu meninggalkan White Hart Lane dan menukar angin ke luar England.


8) Alex Iwobi - Arsenal ke Everton (sekitar 40 juta Pound/43.4 juta Euro)

Kertas persetujuan telah pun dihantar ke pentadbiran Liga Perdana, bererti kedua-dua kelab ada sehingga jam 7 petang waktu England untuk melengkapkan perpindahan.

Pemain sayap Nigeria berusia 23 tahun ini membuat keputusan dramatik pada jam-jam akhir jendela perpindahan kali ini untuk berhijrah dari selatan ke utara, dari kota London ke kelab di bandar pesisir sungai Mersey, Everton.

Selepas tawaran pertama 30 juta Pound ditolak, Everton membuat percubaan kedua keesokan harinya dengan harga yang dipercayai boleh mencecah sekitar 40 juta Pound.

Ada-ada sahaja Everton ni!


9) Laurent Koscielny - Arsenal ke Bordeaux (Percuma)

Legenda The Gunners, Ian Wright dan penyokong Arsenal tidak gembira dengan cara bekas kapten mereka pergi.

Dalam video ringkas yang dimuat naik Bordeaux, pertahanan berusia 33 tahun itu menanggalkan jersi Arsenal dan memaparkan jersi Bordeaux yang dipakainya di dalam.

“Kau patutnya malu tinggalkan kelab itu macam itu lepas sembilan tahun. Apa yang kau nak kau dah dapat, lepas itu nak bual hal lagi? Harap berbaloilah untuk jangka masa panjang,” kata Wright.

Marah betul Wright, sejak Emery ambil alih dari Wenger rancak kau bersuara ya!

Bagaimanapun Koscielny menegaskan bahawa dia sentiasa menghormati Arsenal, tetapi enggan berbicara lanjut mengenai perpindahannya.

Katanya kini dia sudah berada di kelab baharu dan mahu fokus memandangkan perlawanan pembukaan liga sudah semakin hampir.


10) Ander Herrera - Manchester United ke PSG (Percuma)

Pemain berusia 29 tahun ini menyertai jagoan Ligue 1 secara percuma selepas lima tahun di Old Trafford.

Sepanjang berkhidmat bersama United, Hererra beraksi dalam 189 penampilan, memenangi Liga Europa, Piala FA, Piala Liga dan Perisai Komuniti.

Kesetiaannya kepada United membuatkan pemain tengah Sepanyol itu terbang keluar dari England untuk mencari cabaran baharu, dan gembira untuk menyertai PSG yang dianggap kelab terbesar di Perancis.

Malah, Herrera juga menyatakan “saya tahu bahawa ini salah satu kelab yang paling dibenci di Perancis, dan saya menyukainya.”

Macam Aiman Tino, rela dibenci.

Kembali jadi 'burung hantu' di malam-malam minggu

Ketika pengendali skuad juara bertahan dua tahun berturut-turut Liga Perdana Inggeris, Guardiola masih membawa lagi pemain baharu, pengurus pasukan yang baru menambah bintang keenam pada lencana mereka, Jurgen Klopp, nampak sudah berpuas hati dengan skuad sedia ada cuma ada satu-dua pembelian berstatus kecil.

Dan juga ketika kedua-duanya dengan rendah diri menyuarakan pendapat yang sama bahawa saingan musim depan akan lebih terbuka, Liverpool dan Manchester City tetap akan menjadi topik perbualan perbandingan para peminat bola sepak yang melihat ini sebagai satu perseteruan baharu antara Liverpool dengan Manchester. Cumanya Manchester ini yang berwarna biru.

Walau bagaimanapun, tuan-tuan dan puan-puan, bola itu bulat. Ke mana jalan ceritanya, kita tidak boleh jangka. Leicester boleh lakar sejarah menjuarai Liga Perdana pada ‘musim kisah dongeng’ 2016/2016, Liverpool tetap gagal menjulang gelaran itu dengan 97 mata musim lepas. Susah nak kata.

Jadi bersedialah untuk sekali lagi berjaga malam pada hujung minggu, kerana tirai gelanggang liga paling popular di dunia ini akan dibuka semula!