Lebih ramai atlet muda dalam kalangan masyarakat Orang Asli diharap dapat menonjolkan bakat sekali gus mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa.

Pengarah Pendidikan Pahang Datuk Tajuddin Mohd Yunus berkata perkara itu tidak mustahil kerana telah terdapat beberapa atlet Orang Asli yang berjaya mencatat kejayaan ketika mewakili negara.

"Antara yang paling dikenali ialah Norashikin Mohd Sayed yang terlibat dalam sukan perahu layar di mana beliau pernah memenangi pingat perak Sukan Asia di China pada 2010, pingat emas pada Kejohanan Kapal Layar Asia di China pada 2010 dan pingat emas Sukan SEA di Singapura pada 2015," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis Penutup Kejohanan Sukan Sekolah Murid Orang Asli (KSSMOA) 2019 yang turut dihadiri Pengurus Besar Yayasan Bank Rakyat Norashikin Shaharudin.

Kejohanan kali ke-12 yang bermula sejak Sabtu lepas itu disertai lebih 500 atlet dari tujuh negeri yang bertanding dalam tujuh acara sukan dengan negeri Pahang muncul juara keseluruhan.

Tajuddin berkata atlet Orang Asli lain yang boleh dicontohi ialah adik-beradik Zumika dan Shasha Azmi yang memenangi pingat gangsa Sukan SEA 2017 dalam sukan kriket selain Lanida Dahlan, Veronica Mahdan dan Erni Shahira, yang masing-masing memenangi pingat emas, perak dan gangsa pada kejohanan catur peringkat Asean pada 2017.

Sementara itu, Norashikin berkata Yayasan Bank Rakyat berhasrat untuk membantu mencari dan menggilap bakat atlet muda Orang Asli menerusi kerjasama dengan Kementerian Pendidikan dalam penganjuran kejohanan itu.

"Selain itu, penglibatan mereka dalam bidang sukan juga boleh meningkatkan kehadiran ke sekolah sekali gus mengurangkan kadar keciciran murid Orang Asli," katanya.

Dua atlet dari Perak, Mohamad Ary Arifin, 12, dan Ramzafida Ramdin,12, masing-masing diumum olahragawan dan olahragawati kejohanan itu.

-- BERNAMA