SERIE A mengumumkan 13 Jun sebagai tarikh penyambungannya semula musim 2019-2020 berikutan penangguhan selama tiga bulan yang disebabkan pandemik COVID-19.

Saingan tertinggi Itali itu telah ditangguh 9 Mac lalu ketika COVID-19 menular hampir di seluruh wilayah negara itu, dengan Perdana Menteri, Giuseppe Conte, melarang perjumpaan besar dan acara sukan.

Walaupun penangguhan itu pada awalnya mahu dihentikan pada permulaan bulan lalu, krisis akibat virus tersebut bertambah teruk sehingga menyebabkan lebih 221,000 orang di Itali dilaporkan positif.

Dengan pasukan kini diberikan lampu hijau untuk kembali ke memulakan sesi latihan secara individu awal bulan ini dan sesi kumpulan akan disambung semula 18 Mei ini, suasana biasa untuk bola sepak Itali akan sekali lagi dapat disaksikan.

Serie A mengesahkan bahawa 13 Jun telah ditetapkan sebagai sasaran mereka untuk kembali meneruskan musim 2019-2020.

Menerusi satu kenyataan yang berbunyi: "Ahli-ahli gabungan Serie A telah bertemu semalam melalui sidang video.

"Serie A menegaskan, berhubung dengan pemegang lesen hak audio visual 2018-2021, terdapat keperluan untuk mematuhi tarikh akhir pembayaran yang ditetapkan oleh kontrak.

"Dengan perkembangan semasa termasuk kegiatan sukan yang dibenarkan, 13 Jun ini merupakan tarikh saingan bola sepak disambung semula, sesuai dengan keputusan kerajaan dan protokol perubatan untuk perlindungan pemain dan semua pihak."

Pengumuman itu dibuat setelah Persekutuan Bola Sepak Itali (FIGC) menerima permintaan untuk menyesuaikan protokol perubatan mereka agar lebih selaras dengan peraturan kerajaan.

Menteri Sukan Itali, Vincenzo Spadafora, mengesahkan kesepakatan telah dibuat antara badan-badan tertentu, dengan menekankan bahawa mereka mahu musim ini dapat disempurnakan tetapi dengan syarat, 'semua orang dalam keadaan selamat'.