Kejohanan Dota 2 Major pertama di Malaysia bakal diadakan pada November depan dengan menawarkan hadiah wang terkumpul melebihi RM4.15 juta.

Kejohanan yang dinamakan sebagai The Kuala Lumpur Major itu bakal menyaksikan 16 pasukan profesional Dota 2 dari seluruh dunia bertanding merebut gelaran juara siri pertama kejohanan Dota Pro Circut pagi Musim 2018/19.

The Kuala Lumpur Major bakal bertempat di Axiata Arena pada 16-18 November nanti dengan harga jualan tiket bermula RM180 sehingga RM600.

Ia turut mendapat sokongan Majlis Sukan Negara dan Kementerian Belia dan Sukan.

Pada pelancaran kejohanan itu, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata Malaysia mempunyai potensi untuk menjadi hab e-sukan di rantau Asia memandangkan ramai belia dalam negara ini mempunyai minat mendalam dalam industri itu.

"Penganjuran seperti Kuala Lumpur Major dilihat membuka peluang untuk industri e-sukan negara kita untuk berdiri seiiring dengan negara-negara lain.

"Pihak kementerian bersedia untuk menjalinkan kerjasama dengan organisasi-organisasi e-sukan, bagi merancakkan pembangunan e-sukan dalam Malaysia.

"Perkara ini sangat penting memandangkan e-sukan bakal menjadi satu sukan yang akan dipertandingkan dalam Sukan Asia 2022," kata Syed Saddiq dalam ucapannya, ketika melancarkan Kejohanan The Kuala Lumpur Major di sini, pada Rabu.

Bagi peminat dan komuniti e-sukan yang berminat untuk mendapat tiket kemasukan ke The Kuala Major boleh layari www.thekualalumpurmajor.com bermula 17 September nanti.