Sepuluh tahun selepas skandal seks yang menjatuhkan kerjayanya, bintang golf Tiger Woods kembali menemui sentuhan juara untuk merangkul Augusta Masters pada Ahad, sekali gus kembali menyarung jaket hijau yang menjadi rebutan ramai pemain golf dunia.

Ia merupakan gelaran Masters kelima buat Woods, 43, yang kali terakhir memenanginya pada 2008.

Kemenangan tersebut adalah yang ke-15 bagi kejohanan utama golf selepas menewaskan rakan senegaranya dari Amerika Syarikat, Dustin Johnson, Xander Schauffele dan Brooks Koepka dengan satu pukulan.

Woods menyambut kejayaan tersebut dengan dua anaknya yang berada di lapangan mengimbau kejayaannya memenangi gelaran sama pada 1997 bersama ayahnya.

Tiger Woods peluk anaknya selepas memenangi Augusta Masters.

Kenapa ‘comeback’ Woods dianggap satu kejaiban?

Ramai pakar dan bekas pemain profesional memberi pelbagai komen bahawa Woods tidak mampu kembali kepada prestasi terbaiknya sebelum skandal seks tersebut sehingga tahun lepas.

Namun, kejayaan Jelajah PGA di East Lake menutup mulut pengkritik terhadapnya selepas berjaya menamatkan kemarau lima tahun tanpa sebarang kejuaraan pada September tahun lalu.

Secara fizikalnya, Woods dilihat tidak mampu melakukannya, kerana 10 tahun lalu, dia bergelut dengan pelbagai masalah termasuk kecederaan.

Pada 2017, Woods termasuk menjalani beberapa pembedahan akibat kesakitan yang dialami pada bahagian belakang yang menyebabkannya tidak mampu berjalan tanpa bantuan.

Pada tahun yang sama, Woods didakwa atas kesalahan memandu mabuk selepas ditemui tertidur dalam keretanya di mana enjinnya belum dimatikan.

Ranking beliau juga jatuh kepada 1,199 selepas gagal melepasi pusingan kedua dalam tempoh 18 bulan.

Walaupun kemenangannya sebelum ini disambut meriah oleh peminat, kejayaannya kali ini amat berbeza sekali, membuktikan dia kembali disegani dan dihormati oleh semua generasi pemain golf.

Bekas seteru dan pemain dari pelbagai generasi seperti Benhard Langer, Ricky Fowler serta Bubba Watson datang menjabat tangannya dan mereka inilah pemain yang menjalin hubungan baik sejak sekian lama bersama Woods.

Kejayaan ini dianggap salah satu daripada kebangkitan semula yang terhebat dalam sejarah sukan.