Tutup

Berita  | Sukan

Khairul Idham Pawi terlepas peluang beraksi GP Sepanyol kerana kecederaan jari

Khairul Idham Pawi terlepas peluang beraksi GP Sepanyol kerana kecederaan jari
Khairul Idham akan menjalani pembedahan di Barcelona pada pagi Ahad. --fotoBERNAMA/Fail
KUALA LUMPUR: Pelumba Moto2 negara, Khairul Idham Pawi terlepas peluang untuk beraksi pada perlumbaan Grand Prix (GP) Sepanyol hujung minggu ini selepas jari kelingking tangan kanannya retak.

Khairul Idham dari Petronas Sprinta Racing kemalangan ketika melalui Selekoh 5 dengan berbaki tiga belas minit pada sesi latihan bebas di Litar Jerez-Angel Nieto pada Jumaat.

Dia digegaskan ke Pusat Perubatan di litar sebelum disahkan tidak cergas untuk meneruskan perlumbaan.

Pelumba kelahiran Perak berusia 20 tahun itu kemudian segera dipindahkan ke Hospital Virgen del Rocio di Seville sebelum diterbangkan ke Barcelona untuk menjalani pembedahan.

Pengarah Petronas Sprinta Racing Team, Johan Stigefelt menyifatkan Khairul Idham dirundung malang apabila dia bermula dengan garang dan untuk berada di posisi keenam pada satu ketika semasa sesi latihan bebas.
"Nasib Khairul Idham amat malang hari ini. Dia memulakan saingan dengan baik - catatannya selepas menamatkan pusingan pertama adalah lebih pantas daripada yang pernah dicatatkannya pada perlumbaan hujung minggu di sini.

"Beliau beraksi dengan baik di atas trek dan bersedia untuk pusingan keenam apabila terlibat dalam kemalangan.

"Malangnya, jari kelingking tangan kanannya, jadi dia perlu dipindahkan ke hospital di Seville untuk menerima rawatan lanjut.

"Dia akan menjalani pembedahan pagi esok di Barcelona, kami akan memaklumkan perkembangannya kemudian.
"Saya bersimpati dengan keadaannya dan juga pasukan tetapi kami sentiasa memberi sokongan kepadanya dan mendoakan semoga dia segera sembuh." katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, Fabio Quartararo yang mewakili Petronas Yamaha SRT membuat permulaan yang baik pada hari pembukaan MotoGP Sepanyol pada Jumaat selepas menduduki tempat 10 teratas.

Quartararo menduduki tangga kelapan dengan catatan 1 minit 38.209 saat sementara rakan sepasukannya Fraanco Morbidelli berada di tempat kesebelas dengan masa 1:38.478s.

-- BERNAMA