DUO e-sukan Pro Evolution Soccer (PES) Malaysia, Mohamad NorHaikal Mohamad Noh dan Muhamad Khairul Abdul Aziz meraih tempat keempat pada acara demonstrasi Sukan Asia pada Sabtu.

Mohamad NorHaikal dan Muhamad Khairul yang mempamerkan aksi kemas di peringkat kumpulan A dengan rekod dua kemenangan dan satu kekalahan bagaimanapun terkandas di peringkat separuh akhir apabila bertemu dengan Jepun.

Pada perlawanan separuh akhir dalam pertandingan yang menggunakan format berpasukan BO3 (Best of 3) itu, Mohamad NorHaikal yang menggunakan FC Barcelona tewas kepada Sugimura Naoki 3-2 yang menggunakan Arsenal FC.

Meskipun duo Malaysia itu cuba bangkit pada pusingan 2v2 yang seterusnya dengan memulakan jaringan gol pertama, mereka tetap tewas kepada negara Matahari Terbit itu 3-1.

Ia sekali gus memberi 2 mata kemenangan kepada Jepun.


Sementara itu pada pusingan penentu pingat gangsa, Malaysia hampir meraih kemenangan apabila berjaya mengheret Vietnam ke pusingan ketiga.

Pada pusingan pertama, Mohamad NorHaikal memulakan langkah yang baik apabila menjaringkan gol pertama dengan menggunakan FC Barcelona.

Namun ia belum cukup kuat untuk mengalahkan pemain Vietnam Do Thai Thien Phuc yang menjaringkan 2 gol menerusi Arsenal FC.

Duo Malaysia itu kemudiannya bangkit pada pusingan 2v2 apabila menggunakan Arsenal FC dan menang 3-2 ke atas Vietnam yang menggunakan FC Barcelona.

Langit tidak selalu cerah untuk skuad Malaysia apabila pemain Vietnam Le Doan Thanh Tam menang 2-1 ke atas Muhamad Khairul pada pusingan penentu dan seterusnya membenarkan skuad Vietnam membawa pulang pingat gangsa acara demonstrasi e-sukan Sukan Asia itu.

Mohamad NorHaikal dan Muhammad Khairul sebelum ini berjaya menempah slot ke Sukan Asia itu selepas meraih kedudukan naib juara dalam saringan peringkat Asia Tenggara, yang berlangsung pada 10 Jun lalu.


Pertandingan e-sukan PES bagi Sukan Asia itu menggunakan menggunakan format berpasukan BO3 iaitu:

Perlawanan 1: 1 vs 1 (individu pemain pertama)
Perlawanan 2: 2vs2 (duo/co-op)
Perlawanan 3: 1 vs 1 (individu pemain kedua)

Selain PES, enam permainan video yang dipertandingkan dalam acara e-sukan dalam Sukan Asia di Indonesia adalah termasuk League of Legends (LOL), Arena of Valor (AOV), Clash Royale, StarCraft II dan Hearthstone.

Demonstrasi pertandingan permainan video itu adalah sebagai persediaan mempertandingkan pingat bagi acara e-sukan dalam Sukan Asia 2022 di Hangzhou, China.