JUARA Heavyweight UFC, Daniel Cormier akan kembali mempertahankan kejuaraannya menentang pesaing utama divisyen tersebut, Stipe Miocic.

Perkara ini diumumkan sendiri oleh pihak UFC melalui laman Twitter mereka.

Cormier, 41 tahun sebelum ini merampas kejuaraan heavyweight UFC dari Miocic ketika acara UFC 226 pada July 2018. Cormier menang dengan cara KO pada pusingan pertama sekali gus bergelar juara dua divisyen iaitu heavyweight dan light heavyweight.

Sejak perlawanan itu, Miocic yang juga bekas juara empat kali heavyweight UFC tidak pernah bertarung walau sekali kerana sering melobi untuk mendapatkan perlawanan semula dengan Cormier.

Cormier pula sudah sekali mempertahankan kejuaraan untuk divisyen heavyweight ketika menentang Derrick Lewis pada acara UFC 230 Disember lepas. Dia menang mudah dengan cara 'submission' pada pusingan kedua.

Sebelum ini khabar angin bertiup kencang di mana Cormier akan mempertahankan kejuaraannya menentang bintang gusti WWE, Brock Lesnar.

Namun selepas Presiden UFC, Dana White mengesahkan Lesnar akan bersara dari sukan seni bela diri campuran (MMA), pihak UFC terpaksa mencari alternatif bagi perlawanan seterusnya untuk Cormier.

Kedua-dua Cormier dan Miocic terus bersetuju untuk perlawanan semula dan mereka sah akan bertarung di acara UFC 241 pada 17 Ogos di Anaheim, California.