AGENSI Keselamatan Siber Negara (NACSA) mengeluarkan amaran mengenai potensi serangan siber ke atas infrastruktur yang mensasarkan organisasi atau syarikat di Malaysia.

Jenis serangan yang dikesan termasuk Godaman, Cubaan Menggodam, Distributed Denial of Service (DDoS), Web Defacement dan Jangkitan Malware.

Serangan-serangan ini mampu memberi impak kepada sistem operasi, pelayan web (server) dan perkhidmatan atas talian seperti kebocoran maklumat, kehilangan maklumat, gangguan perkhidmatan dan integriti maklumat dikompromi.

"Berdasarkan pemantauan kami sejak beberapa hari lalu, kami menyedari peningkatan serangan siber yang signifikan ke arah organisasi Malaysia dalam sektor kerajaan dan swasta.

"Serangan itu adalah dalam bentuk penipuan web, emel phishing dan DDoS. Organisasi dan individu juga diminta untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak daripada menjadi mangsa serangan ini," kata notis amaran tersebut.

Justeru, organisasi dan individu disaran mengambil langkah-langkah berikut:Sumber: Laman Web Rasmi Pusat Penyelarasan dan Arahan Siber Kebangsaan (NC4)