Tutup

Jemputan 12 September: iPhone X bakal dapat 'adik'?

Jemputan 12 September: iPhone X bakal dapat 'adik'?
Meskipun tidak mengumumkan butir sebenar acara itu, namun khabar angin bertiup Apple bakal melancarkan tiga jenis model iPhone baharu. - Gambar fail
SYARIKAT multinasional dan pengeluar peralatan elektronik, perisian komputer dan telefon pintar, Apple Inc. minggu lalu mengumumkan satu acara bakal diadakan pada 12 September ini di Steve Jobs Theater, Cupertino. 

Meskipun tidak mengumumkan butir sebenar acara itu, namun khabar angin bertiup kencang Apple bakal melancarkan tiga jenis model iPhone baharu, jelmaan dari model iPhone X yang mendapat sambutan tahun lalu.
Dua daripadanya dikhabarkan dilengkapi skrin berdefinisi tinggi OLED dengan masing-masing berukuran 5.8 inci dan 6.5 inci. Apple juga dijangka melancarkan satu lagi model telefon yang harganya lebih berpatutan dengan skrin 6.1 inci dan dilengkapi dengan skrin LCD.  


Menurut beberapa laporan portal teknologi, ketiga-tiga telefon tersebut juga dikatakan mempunyai  rekabentuk yang sama seperti model iPhone X  sedia ada, iaitu mempunyai paparan skrin lebar (edge-to-edge). Telefon tersebut juga dilengkapi sensor 3D bagi fungsi pengecaman ID muka dan turut memperkenalkan warna iPhone baharu yang kelihatan emas keperangan. 
Kabel menggunakan tekonologi USB-C yang baharu juga akan ditambahbaik dengan ciri pengecasan yang lebih pantas. Selain itu, model iPhone terbaru ini juga dijangka dibina dengan cip terbaru dari syarikat tersebut iaitu Apple A12 dimana cip tersebut akan menambahbaik prestasi telefon dan juga bateri. 

Kamera iPhone terbaru ini juga bakal menjadi tarikan terbesar bagi pengguna iPhone kerana ianya dilengkapi lensa yang lebih besar dimana boleh menghasilkan apertur (bukaan lensa) gambar yang lebih luas.

BACA: iPhone X paling popular

BACA:
Apple kini bernilai AS$1 trilion

Pelancaran tersebut juga akan disiarkan secara langsung di internet.

Selain iPhone, acara tersebut juga akan dijangka mengumumkan versi terbaharu jam tangan pintar Apple Watch dan peranti iPad Pro yang baharu.