Ramai pengguna Instagram hari ini berang bahawa mereka tidak dapat melihat gambar atau profil mereka serta pengguna lain.

Pengguna hanya dipaparkan dengan profil kosong dan mesej seperti “halaman tidak dapat dikemaskini” atau “cannot refresh feed”.

Selain itu, versi web aplikasi itu juga mempunyai masalah. Ia turut membawa kepada halaman Tajuk ke mana-mana halaman hanya membawa “Ralat Pelayan 5xx” atau "5xx Server Error".

Isu ini bukan sahaja berlaku di Selatan Eropah, Australia dan Amerika, malah turut berlaku di negara lain termasuk Malaysia.

Ramai pengguna Instagram meluahkan rasa tidak puas hati di laman Twitter kerana mereka tidak boleh melihat profil dan gambar mereka di laman itu.





Masalah ini muncul tatkala Instagram mengalami masa yang sukar di mana dua pengasas laman berkenaan meninggalkan syarikat itu beberapa hari yang lalu.

Ramai mula menyebarkan khabar angin bahawa kedua-dua pengasas itu tidak bersetuju dengan cara Facebook mengendalikan syarikat tersebut.

Pada minggu lalu, Facebook dikaitkan dengan isu pengodaman.

Ramai berpendapat bahawa jika Instagram menggunakan log masuk Facebook untuk pengguna menggunakan laman Instagram, maka Instagram juga bakal terdedah dengan masalah pengodaman seperti Facebook.

Walaubagaimana pun, masalah ini tidak dapat dipastikan lagi sama ada ia berkait rapat dengan isu gangguan semasa ataupun masalah teknikal dari syarikat itu.

Instagram merupakan laman sosial yang mempunyai ramai pengguna. Lebih dari 1 bilion orang menggunakan laman itu setiap bulan.

Namun melalui pemerhatian di laman Twitter sekitar pkul 4.30 petang tadi, aplikasi itu kembali berfungsi seperti biasa.