Kemudahan tangga bergerak atau eskalator di bangunan bertingkat, terutamanya di pusat beli-belah, banyak membantu pergerakan orang ramai ke lokasi yang dituju.

Namun di sebalik kemudahan ini, ramai yang tidak mengetahui bahawa eskalator juga mengundang bahaya yang boleh membawa maut jika tidak digunakan dengan betul.

Insiden kemalangan melibatkan tangga bergerak kerap didengari, namun seringkali dipandang ringan.

Jika diimbas beberapa kejadian yang dilaporkan berlaku di Malaysia, bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak turut menjadi mangsa.

Pada April lalu, seorang kanak-kanak perempuan maut selepas terjatuh dari ketinggian lima tingkat di sebuah pusat membeli belah di Kuala Lumpur.

Kejadian dilaporkan berlaku ketika mangsa bermain-main di sekitar lobi eskalator sebelum terjatuh.

Satu lagi kes di mana tangan seorang kanak kanak lelaki berusia tiga tahun hancur apabila tersepit pada tangga eskalator.

Insiden berlaku pada 23 Julai lalu di sebuah pusat membeli belah di George Town.

Kemalangan melibatkan eskalator juga tidak hanya berlaku di Malaysia. Pada 27 Julai lalu, seorang wanita di China maut apabila lantai eskalator yang dinaikinya runtuh.

Walaupun berjaya menyelamatkan anaknya, namun orang ramai yang berada di situ tidak sempat membantu mangsa.

Keselamatan ketika menaiki eskalator, waima kedengaran seperti remeh, perlu diberi perhatian oleh banyak pihak.

BACA: Kanak-kanak patah kaki terjatuh eskalator di pusat beli belah di Kota Bharu

Ketahui lapan langkah keselamatan yang boleh dipraktikkan sama ada kepada diri sendiri mahupun anak-anak kecil.
Selain panduan keselamatan buat pengguna, beberapa langkah keselamatan tambahan disaran dilaksanakan bagi mengelak tragedi sama daripada berulang. Antaranya dengan memasang penghadang tambahan, penyangga (guard rail) dan jaring keselamatan.

Kongsikan pendapat anda: