KADAR pengangguran di negara ini semakin meningkat lebih-lebih lagi selepas ekonomi negara terjejas akibat pandemik COVID-19.

Bukan hanya di Malaysia, malah seluruh dunia berdepan krisis seumpamanya ketika ini.

Perkara ini pastinya merunsingkan orang ramai yang mungkin bimbang akan kehilangan pekerjaan susulan krisis ini.

Kebimbangan melampau boleh menyebabkan tekanan perasaan sehingga mengganggu keadaan fizikal anda.

Justeru dalam berhadapan situasi yang sukar ini, anda yang perkejaan mereka terjejas disarankan untuk kekal tenang.

Dalam masa sama, kami kongsi lima tip yang mungkin boleh membantu anda.

Fahami perasaan anda

Adalah normal untuk merasai kebimbangan akan kehilangan pekerjaan itu. Akan tetapi, anda dinasihatkan untuk tidak memendam perasaan dan mengambil masa untuk memahami perasaan tersebut.

Apa yang boleh anda lakukan adalah meluahkan perasaan anda di dalam diari atau jurnal, bercakap kepada rakan-rakan sejawatan atau kenalan rapat.

Anda mungkin akan merasa lega untuk meluahkan perkara ini dan memahami bahawa anda tidak keseorangan menghadapi krisis ini.

Berbincang bersama ketua anda

Anda juga boleh berbincang bersama ketua atau pengurus anda tentang bagaimana anda boleh memperbaiki prestasi anda terutamanya ketika krisis ini.

Ini dapat membantu anda untuk fokus kepada beberapa aspek yang perlu diberi keutamaan berbanding perkara lain.

Amalkan penerimaan secara radikal

Penerimaan secara radikal memerlukan anda untuk memahami secara mendalam keadaan yang tidak dapat dikawal seperti krisis yang melanda seluruh dunia ketika ini.

Contohnya, anda tidak dapat mengawal keadaan kewangan syarikat yang terjejas teruk akibat penularan pandemik ini sehingga menyebabkan anda bimbang akan kehilangan pekerjaan.

Sebaliknya, cuba menerima kenyataan secara radikal dan ia mungkin dapat membantu anda untuk berfikiran lebih terbuka.

Anda juga dinasihatkan untuk menjadi lebih proaktif ketika ini agar anda lebih tenang menghadapi cabaran yang akan datang.

Susun rancangan seterusnya dan mula lakukannya!

Anda juga dinasihatkan untuk menjadi lebih proaktif ketika ini agar anda lebih tenang menghadapi cabaran yang akan datang.

Ini bermakna anda boleh mengambil kesempatan ini untuk kemas kini resume dan profil LinkedIn, mengambil kursus secara dalam talian untuk mengembangkan kemahiran anda, mencari peluang pekerjaan lain atau berhubung dengan mentor anda.

Jaga diri sendiri

Bagi anda yang cuba untuk mengekalkan jawatan anda, adalah dinasihatkan untuk tidak sesekali menghiraukan kesihatan diri anda.

Anda disarankan untuk mengambil masa dalam 15 hingga 20 minit dalam sehari untuk fokus kepada diri sendiri.

Ia bagi membolehkan anda untuk melakukan perkara yang menggembirakan anda seperti meluangkan masa mendengar Podcast, membaca, bersenam atau apa sahaja yang menenangkan anda.

Anda disarankan untuk mengambil masa dalam 15 hingga 20 minit dalam sehari untuk fokus kepada diri sendiri.