Tutup
announcement
NOTIS
Beralih ke pengalaman baharu laman web Astro AWANI. Klik di sini!

Catriona Gray dari Filipina bawa pulang gelaran Miss Universe 2018

Catriona Gray dari Filipina bawa pulang gelaran Miss Universe 2018
Catriona Gray dimahkotakan sebagai Miss Universe 2018. - Reuters
BANGKOK: Menepati ramalan, Catriona Gray, dimahkotakan sebagai Miss Universe 2018.

Ratu cantik dari Filipina itu mengetepikan saingan hebat dari Venezuela dan Afrika Selatan di peringkat Top 3.

Terdahulu lima peserta yang sememangnya sudah dijangka daripada awal melepasi peringkat Top 5 antaranya Puerto Rico, Vietnam, Filipina, Afrika Selatan dan Venezuela.

Edisi kali ini merupakan kemaraan kali pertama peserta dari Vietnam dan semestinya ini merupakan pencapaian membanggakan kerana H' Hen Nie mara sehingga ke Top 5.
Seterusnya kemaraan peserta dari Nepal, Manita Devkota yang mara sehingga ke peringkat Top 10 seterusnya membuktikan hot picks bukanlah sesuatu yang boleh mempengaruhi keputusan juri.

Manita merupakan peserta kedua dari Nepal yang beraksi di pentas Miss Universe.
Menerusi Top 10, peserta dari benua Asia/Afrika dan benua Amerika mengetepikan semua saingan dari benua Eropah yang menonjolkan beberapa peserta bukan pilihan pemerhati sejak pertandingan bermula.

Catriona bersaing bersama 94 peserta dari seluruh dunia dan mula ‘berkampung’ di Bangkok, Thailand sejak November lalu.

Untuk rekod, kali terakhir Filipina memenangi gelaran Miss Universe adalah pada penganjuran tahun 2015 menerusi penyertaan Pia Wurtzbach. Negara kepulauan di Asia Tenggara itu juga pernah membawa pulang mahkota kemenangan itu pada tahun 1969 (Gloria Diaz) dan pada 1973 (Margarita Moran).


Tag: miss universe, ratu cantik, filipina, catriona gray, bangkok, thailand



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.