Golongan pengguna yang peduli tentang kandungan, asal-usul dan cara pemprosesan bahan pasti mahu ambil tahu tentang sesuatu sumber makanan atau minuman sebelum ia diambil dan memasuki sistem tubuh.

Dalam trend dan gaya hidup semasa, banyak syarikat kini memperkenalkan jenama dan produk masing-masing untuk menyertai kerancakan pasaran konsumer.

Namun, terdapat banyak laporan tentang penggunaan bahan-bahan tertentu dalam makanan dan minuman yang boleh memberi kesan kepada kesihatan untuk suatu jangka masa tertentu.

Berikut fakta yang dikeluarkan Pertubuhan Kanser Amerika (ACS) berkongsi tentang bahaya acrylamide dalam makanan dan minuman yang boleh mengundang kanser.

Apa itu acrylamide dan risiko kanser?

Acrylamide adalah bahan kimia yang digunakan terutamanya dalam proses perindustrian tertentu, seperti membuat kertas, pewarna, dan plastik, dan merawat air minuman dan air sisa.

Terdapat sejumlah kecil produk pengguna, seperti kapur papan hitam, pembungkusan makanan dan beberapa pelekat.

Acrylamide juga terdapat dalam asap rokok.

Acrylamide juga boleh membentuk beberapa makanan berkanji semasa dimasak dalam suhu tinggi, seperti menggoreng, memanggang, dan membakar.

Acrylamide terbentuk dari gula dan asid amino yang secara semula jadi dalam makanan dan tidak berasal daripada bahan kitar semula.

Bagaimanakah orang ramai boleh terdedah kepada acrylamide?

1. Dalam makanan tertentu.

2. Acrylamide mungkin selalu ada dalam beberapa makanan, tetapi ini tidak diketahui sehinggalah saintis Sweden menemuinya dalam makanan tertentu pada tahun 2002.

3. Acrylamide tidak kelihatan dalam makanan mentah. Ia terbentuk apabila makanan kanji tertentu dimasak pada suhu tinggi (di atas kira-kira 121 darjah Celsius). Memasak pada suhu tinggi menyebabkan tindak balas kimia antara gula tertentu dan asid amino (asparagine) dalam makanan, yang membentuk acrylamide.

4. Kaedah memasak seperti menggoreng, membakar, memasak, atau memanggang lebih cenderung untuk menghasilkan acrylamide, sementara mendidih, mengukus, dan memanggang.

5. Tempoh memasak yang lama pada suhu yang lebih tinggi dapat meningkatkan jumlah acrylamide dalam makanan.

6. Acrylamide juga ditemui dalam makanan tumbuhan, seperti produk kentang, produk bijirin, atau kopi.

6. Makanan seperti kentang goreng dan kerepek kentang mempunyai paras tertinggi acrylamide, tetapi terdapat juga dalam roti dan produk bijirin yang lain.

7. Acrylamide tidak membentuk (atau membentuk pada peringkat yang lebih rendah) dalam produk tenusu, daging, dan ikan.

Acrylamide dalam asap rokok?

Acrylamide juga terdapat dalam asap rokok. Ini mungkin salah satu cara utama perokok terdedah kepada bahan kimia terbabit.

Acrylamide di tempat kerja?

Orang yang bekerja di industri tertentu (terutamanya dalam kertas, pembinaan, faundri, penggerudian minyak, tekstil, kosmetik, pemprosesan makanan, plastik, perlombongan, dan industri pertanian) mungkin terdedah kepada akrilamida di tempat kerja, terutama melalui sentuhan kulit atau dengan menghidupkannya.