MUNGKIN ramai berpendapat bahawa membiarkan kucing peliharaan anda bermain di luar kawasan rumah boleh membantu kucing itu supaya lebih sihat.

Namun, tahukah anda jika berbuat demikian, risiko untuk anak-anak bulus anda itu mendapat penyakit adalah lebih tinggi?

Menurut satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Auburn di Alabama, Amerika Syarikat, persekitaran luar sememangnya memberi risiko kepada kucing anda untuk terkena jangkitan penyakit.

Kucing yang sering merayau atau bermain di luar rumah berpotensi dijangkiti bakteria atau virus melalui sentuhan, air liur serta udara.

Antara jangkitan yang akan dialami oleh kucing tersebut adalah Toxoplasma Gondii iaitu sejenis parasit.

Lebih parah lagi, jangkitan tersebut boleh dipindahkan kepada pemilik kucing itu sendiri sehingga mengakibatkan kemurungan dan skizofrenia.

Selain itu, kucing yang sering berlegar di luar rumah juga mudah terdedah kepada cacing parasit yang boleh menjangkiti anak-anak anda di rumah sehingga mengakibatkan mereka demam, sakit perut dan sawan.

Dalam pada itu, para penyelidik menyarankan agar mengurangkan aktiviti kucing di luar rumah bagi mengelakkan jangkitan parasit sehingga menjejaskan kesihatan manusia dan hidupan lain.

Di Amerika Syarikat, dianggaran kira-kira 90 juta orang memelihara kucing sebagai haiwan kesayangan mereka.