Kemeriahan sambutan perayaan Krismas pasti dirasai di seluruh negara dengan kilauan lampu-lampu yang dihias indah pelbagai bentuk selain pokok-pokok Krismas.

Tidak terkecuali yang sering mendapat perhatian pada sambutan ‘Christmas Eve’ adalah Bandaraya Bersejarah Melaka yang begitu sinonim dengan elemen Portugis yang pernah menjajah negeri itu pada suatu ketika dahulu.

Siapa yang tidak kenal dengan Alfonso de Albuguerque yang tiba di Melaka pada 1511 hingga memaksa budaya kemeriahan suasana Krismas tersebut kekal terutama di Kampung Portugis, di sini saban tahun.

Malah, kemeriahan cahaya lampu dan dekorasi menarik di setiap rumah serta jalan di Kampung Portugis sempena Krismas bukan hanya diketahui oleh masyarakat tempatan turut mengundang kehadiran kira-kira 50,000 pelancong dalam dan luar negara.

Para pelancong mengambil kesempatan melawat kampung tersebut untuk sama-sama merasai kemeriahan Krismas.

Tidak keterlaluan dikatakan kampung tersebut malam tadi seolah-olah seperti bandar Hamburg, Jerman apabila suasana meriah dengan kilauan lampu dan dekorasi

Tradisi memasang lampu pelbagai bentuk di kediaman penduduk di kampung itu yang telah mula diamalkan sejak 30 tahun lalu masih dikekalkan dan berjaya menjadi tarikan utama serta memeriahkan suasana sambutan.

Para pelancong mengambil kesempatan melawat kampung tersebut untuk sama-sama merasai kemeriahan Krismas.

Menurut penduduk asal kampung itu, Sarafriderica Santa Maria, 46 tahun, dia yang membesar di kampung penuh bersejarah itu berkata, suasana seperti ini sememangnya ditunggu-tunggu, bukan sahaja ahli keluarga, malahan masyarakat luar yang menantikan kelainan saban tahun.

Sarafriderica berkata kemeriahan di kampung tersebut perlu dikekalkan dan berharap pihak Kerajaan Negeri Melaka dapat mengekalkan kawasan ini dengan adat dan kebudayaan bangsa Portugis supaya dapat menarik ramai pelancong dari dalam negeri dan luar negara.

“Kami semua akan pulang ke rumah untuk makan malam kerana ada antara ahli keluarga datang dari jauh. Mereka akan balik berkumpul.

“Saya berharap kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan boleh mengekalkan kampung kami, budaya kami sekali gus kemeriahan sambutan Krismas yang terkenal di sini,” katanya.

Sementara itu, rata-rata pelancong yang kebanyakannya baharu pertama kali menyambut sambutan Krismas di Kampung Portugis itu terkesima dengan kemeriahan yang ditunjukkan penduduk kampung.

Bagi Nurul Kiqriah Mohd Fahmy, ini merupakan pengalaman pertamanya melihat kemeriahan sambutan Krismas di Melaka. “Ini merupakan kali pertama membawa keluarga melihat kemeriahan sambutan Krismas.

“Kita dapat lihat penduduk kampung menghias rumah masing-masing. Ia sangat cantik,” katanya.