KUALA LUMPUR:Perniagaan di Malaysia secara keseluruhannya lebih positif berbanding negara serantau dan mampu mengatasi cabaran-cabaran ekonomi yang dihadapi ketika ini.

Kaji Selidik dilakukan Firma Kajian Pasaran, Kantar itu menunjukkan, 74 peratus syarikat Malaysia diramal mengunjurkan pertumbuhan pada tahun hadapan, iaitu melebihi purata 60 peratus pertumbuhan untuk Asia Pasifik. 

Tinjauan juga menunjukkan 76 peratus perniagaan Malaysia berharap dapat kembali ke tahap keuntungan pra COVID-19 pada akhir 2022. 

Manakala, 6 peratus lagi berkata, mereka telah mencapai keuntungan berkenaan.

"Lebih ramai melihat kepada usaha memperluaskan platform digital baharu sebagai pemacu pertumbuhan penting iaitu 39 peratus, berbanding 35 peratus purata global.

"Malah di sebalik pandemik COVID-19, lebih banyak syarikat Malaysia lebih positif dalam aspek daya tahan berbanding negara-negara serantau," katanya semasa mendedahkan Kajian Kantar bertajuk HSBC's Navigator: Now, next and how for busines survey secara virtual pada Selasa.




Malah, perniagaan di Malaysia lebih yakin terhadap manfaat dan peluang bagi perdagangan antarabangsa di sebalik pandemik COVID-19.

Ia turut menyaksikan 78 peratus perniagaan di Malaysia mahu meningkatkan pelaburan dalam perniagaan mereka pada tahun hadapan di sebalik cabaran-cabaran ekonomi.

"Malah, 25 peratus perniagaan di Malaysia mahu meningkatkan pelaburan sehingga 20 peratus dalam perniagaan mereka.

"Semua syarikat berkenaan menumpukan kepada tiga perkara asas iaitu  aliran tunai dan pengurusan modal, pemasaran, dan rangkaian jualan," ujarnya.

Bagi menyokong pertumbuhan perniagaan itu, syarikat-syarikat berkenaan merancang untuk terus memperluas penggunaan teknologi yang membantu segmen pelanggan, pengalaman pelanggan dan mempromosi kerjasama.

"HSBC di Malaysia akan terus memberi sokongan kepada syarikat di Malaysia untuk memandu transformasi pertumbuhan digital dan membantu mereka dalam aliran tunai dan pengurusan modal melalui penyelesaian pemasaran," tambahnya.



Selain itu, kajian juga mendapati, 74 peratus syarikat di Malaysia telah melakukan perubahan dalam tempoh 12 bulan.

"Inovasi dan kerjasama adalah rahsia kepada kejayaan masa hadapan bersandarkan lima matlamat kejayaan," katanya lagi.

Kaji selidik dilakukan pada September hingga Oktober 2020 melibatkan 10,000 syarikat merentasi 39 pasaran global termasuk Malaysia.

Ia dikendalikan Firma Kajian Pasaran, Kantar mewakili HSBC yang turut melibatkan 200 perniagaan  syarikat di Malaysia. 

Kajian sentimen dan jangkaan perniagaan melibatkan pasca pemulihan COVID, pelaburan perniagaan, strategi masa depan, pembentukan rantaian bekalan, dan perdagangan antarabangsa.